mandag 8. desember 2014

Mere spor


Mens lavinesesongen for noen er i full gang, så fortsetter vi med barmarkstreninga en stund til, og nå er det spor som står på programmet. Vi trener spor med underlagsskifter i beferdet område, samt sporoppsøk, og nå begynner mye å falle på plass. Vi har selvfølgelig mye mer vi må jobbe med, og trekke ut som enkeltmomenter, men det vi har jobbet med nå har vært spor i terrenget men med masse kryssinger av grusveier og lysløyper, der det går masse turgåere og mosjonister.
Vi kjører nå ukjente spor, men med merker der sporleggerne treffer veiene/stiene, og for å unngå kaninbyks over veien for så å ta opp igjen sporene der, så blir alle sporleggere instruert om å vinkle og følge vei/sti minst 20 meter før de går ut i terrenget igjen. Det jeg ser er at jeg må korte inn sporlina når vi nærmer oss veiene, og stoppe opp og la Ask få utrede litt i terrengskiftet. Hvis jeg lar ham få de vanlige 4-5 metrene, så er han raskt over veien før jeg kommer frem, men så lenge jeg jobber meg inn til ca 2-3 meter og står i grøfta til han finner utav underlagsskiftet, så går det veldig greit. Det vi kommer til å trene mer på fremover er korte spor som går fra mykt underlag til hardere, og slutten på det hardeste underlaget. (gress-grus, grus-asfalt etc...) Målet mitt er at vi skal slippe mye unødvendig utsjekk når vi veksler mellom forskjellige underlag, så her er det nok bare generalisering, generalisering, generalisering som hjelper.

Vi har også kjørt noen økter med lange sporoppsøk, og her er jeg veldig fornøyd med hvordan samarbeidet funker. Jeg styrer retning og fart, og Ask jobber superkonsentrert og slår veldig kontant på sporene. På lørdag så imponerte vi Paul med oppsøkene våre, siden han hadde glemt hvor han gikk ut, og sa nei når vi meldte spor, men det viste seg at Ask visste bedre enn paul, og gikk rett på slutten selv om jeg forsøkte å holde igjen.
Vi har variert oppsøkene fra å være alt fra 20 cm til 200 meter, og Ask jobber like fokusert hele tiden og er veldig lett å lese på når han melder spor, så her begynner jeg å føle meg veldig trygg på ham. Nå blir det mer fokus på spor i urbant miljø og med de tidligere nevnte underlagsskiftene som gjelder fremover, og så starter vi vel på lavinesesongen når snøen kommer litt nermere oss enn at vi må helt til Røldal for å finne treningsforhold. utstyrsbagen for lavinesesongen er allerede pakket klar, så her blir det no rest for the wicked fremover, uansett vær og føreforhold! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar