mandag 15. desember 2014

Juleteig, meldingstrening og lav-innetrening

Neida, tittelen inneholder ingen skrivefeil, for med så lite snø, så var det jammen ikke høyt under taket i de ørsmå snøhulene vi klarte å lage... Allikevel så ble det etpar kjappe søk og meldinger på oss denne søndagen.

Helgen startet med lørdagstrening, og selv om det var planlagt juletrening, så hadde jeg et ønske om å terpe mer på melding, noe jeg faktisk fikk til. Juletreninga bestod av en søkskonkurranse der vi delte oss inn i 2 lag og gjemte oss for hverandre. Mitt lag var første lag ut i søk, og mens det andre laget stakk og gjemte seg, så ble vi andre stående og planlegge søket. Området var en sirkel på 500 meter i diameter ut fra grillhytta der vi skulle ha lunch, og jeg og Ask fikk en rimelig stor teig som viste seg å være nokså bratt og vanskelig å søke. På vei opp mot grillhytta så dro Ask avgårde og kom inn med melding på Kjell Ove som satt i KO, så vi fikk en tyvstart på meldingstreningen allerede der. Etter påvisning og litt belønning der så startet vi med et raskt sveip langs den ene siden av teigen, og det varte ikke lenge før Ask dro avgårde. Jeg klatret meg opp på en liten kolle og så Ask jobbe på et godt stykke unna. Figuranten lå pakket godt inn i en jervenduk, og i slilke situasjoner så ser jeg at Ask ofte sliter litt med å forlate figuranten før han har fått øyekontakt, noe han også gjorde denne gang. Jeg fortsatte å gå et stykke og etter etpar hopp frem og tilbake over figuranten, så kom han settende med meldingen. Etter påvisning og belønning så hadde vi ikke gått særlig langt før han igjen dro avgårde, denne gangen opp gjennom bratt og tett skog. En liten stund etterpå kom han inn med ny melding, og jeg lot Venke stå igjen mens vi dro avgårde på påvisning. Terrenget var så vanskelig å komme seg raskt frem i at jeg slapp påvisningslina og lot Ask løpe i forveien, og når han da kom frem til figuranten og ikke fikk belønning direkte, så kom halsen og ledet meg de siste metrene slik at jeg fikk kastet belønningen til Ronny. Halsen er en veldig grei hjelp i slike situasjoner, for jeg hadde ikke oversikt over hvor de var hen mens jeg kavet meg frem gjennom buskene. Har jo testet ut det med flere meldinger tidligere, og hadde jeg bare plystret på ham når han begynte å halse, så hadde jeg fått en ny melding, men siden jeg bare var etpar meter unna denne gang, så lot jeg det bli med en melding og halsing, og var veldig fornøyd med det. På vei nedover igjen med Ronny så kom Ask inn med ny melding, han hadde "funnet" Venke en gang til (snikplanen min om meldingstrening fungerte altså... ;-) ) Ny påvisning og ny belønning, før vi søkte oss videre gjennom teigen og lot figurantene gå tilbake til KO. På vei tilbake når vi fikk beskjed om at alle figurantene var funnet, så dro plutselig Ask avgårde på et overvær, og jeg hdde dermed ingen sjangs til å kalle ham inn igjen. Etter en liten stund så hørte jeg bjeffing, men ikke fra Ask, og etter litt av denne bjeffingen, så kom det etpar bjeff fra Ask også. Når jeg kom ned til KO, så hadde han altså slått på overvær av noen turgåere med hund, og denne hunden hadde tydelig lyst til å drepe Ask, og stod i stramt bånd og gneldret. Ask hadde imidlertid hoppet rundt dem og forsøkt å få den andre hunden til å bli med å leke. Dette var jo en glede i skåret, for ideelt sett så skulle han ha tatt bittet og kommet inn med melding, men akkurat den settingen, (gruppe med folk og hund, på veien like ved der alle de andre NRH-erne satt) har vi ikke trent på. Det positive var imidlertid viktigere - nemlig at han ikke gjorde noen form for utfall mot den andre hunden, annet enn å forsøke å få den i lek, selv om den ikke var i nærheten av leke-modus. Det var jo bare med på å senke skuldrene mine i forhold til møter med eventuelle "ublide" hunder når vi er i søk.

Etter grillmat og dømming av noen prøver, så fikk vi ei økt med 4 meldinger på figurant i jervenduk, og disse gikk veldig bra. På den første var det litt jobbing for å komme inn i duken og få øyekontakt, men på de siste var det bare plukking av bittet og umiddelbar retur til meg. Helt til slutt så fikk vi ei lita teig-økt med melding på gjenstand, når vi måtte ut for å hente sporslutten fra A-sporet.

Søndagen var det som nevnt lavinetrening. I svært våt og svært lite snø fikk vi akkurat 2 graver og 2 funn. I den første grava startet Ask markeringen midt oppå grava, med det resultat at han gikk rett gjennom taket og ned på figuranten. Han ble hoppende rundt nedi der med pipeballen og storkoste seg, så det var ikke noen redsel å spore selv om han plutselig dumpa rett gjennom taket. Her hadde vi fin gravemarkering og god intensitet.
På økt nr 2 hadde vi økt på snømengden foran hula  ørlitegranne mer, og i tillegg så hadde ikke grava fått lufta seg lenge nok, så der ble det litt graving på den snøen som vi hadde gravd ut av hula. Når han etter en stund slo på ferten av figuranten så ble det imielertid en markant økning av intensiteten, så det var veldig lett å se hva som bar utsjekk av fert og hva som var markering på figurant. Han gravde seg et godt stykke inn, men når han fikk et hull inn til hula slik at han kunne se figuranten, så slo han raskt over i hals. Jeg avventet ham og etter en stund kom gravingen igang igjen og etter å ha fått utvidet hullet fra størrelse "1 labb" til "her passer såvidt hodet inn", så klarte han å skvise seg inn til figurant og hadde full jubel der inne. Nå er det jo sånn at både hals og graving er godkjente meldingsformer i lavine, men målet mitt er jo å få fine og rene gravemarkeringer, så her er det bare mengdetrening som hjelper. Det at han halser er sånn sett ikke feil, i forhold til om han står og markerer på ei grav når det er svært dårlig sikt og jeg ikke har full kontroll på hvor han er, men ideelt sett så skal jeg jo hele tiden ha kontroll på hvor han er og hva som er avsøkt, så derfor kommer jeg til å jobbe for å få frem en bedre gravemarkering og få ned halsingen. Det blir mengdetrening og generalisering utover sesongen, forhåpentligvis med en del mer snø, og gjerne også tørrere og kaldere snø enn det våte halv-slapset som vi drev og krøp rundt i denne gang. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar