mandag 13. januar 2014

Rundering og melding...

Stort sett alle innlegg nå ser ut til å inneholde "og melding", så det viser kanskje litt av fokuset vårt for tiden...
Det å få inn en bombesikker melding er (nesten) alfa og omega for redningsarbeidet som vi driver med, så her legger jeg ned veldig mye tid. Jeg generaliserer mye melding i forskjellige settinger, og ser hele tiden momenter som vi plukker ut og trener mer på. De siste øktene nå har forsåvidt vært veldig bra, men jeg ser at Ask sliter litt med å forlate figuranten for å komme inn med bittet. Når vi bare trener trinn 2, som er inn fra figurant med bitt og så påvisning, så fungerer det supert, men når vi legger inn utsendingen til figurant for å hente bittet, så plukker han bittet umiddelbart for så å forsøke å få figuranten med i lek uten å returnere med bittet. Jeg har vært innom flere tanker på hvordan vi kan få rettet opp i dette, skal figurantene ta tak i halsringen og presentere bittet når han kommer ut for å hente løsbittet? (vet ikke hvor mye det vil hjelpe siden det første han gjør er å plukke og holde) Skal figurantene bare reise seg opp og bli passive når han har plukket bittet? (ser ut til å fungere, tiden han bruker på å forsøke å få dem i lek har gått drastisk ned ved den metoden iallefall) Skal jeg belønne inne på midtlinja før han får gå på påvisning? (det har jeg i utgangspunktet liten tro på, fordi belønningen er jo selve påvisningen, og så opptatt han er av å ha med seg bittet helt ut til fig igjen (de gangene han har mistet det på vei ut, så snur han og plukker det opp igjen før han fortsetter på påvisningen) så mistenker jeg at det å begynne å ta det fra ham kan skape mere krøll...)- Uansett - det viser bare at meldingstreningen er utrolig komplisert, samtidig som den er så enkel så enkel (i teorien iallefall)...

De siste øktene nå har vist at om han får noen tomslag først slik at han får frest fra seg litt, så er han litt mer "nedpå" og jobber bedre, samtidig som det betyr færre reps pr økt, men det fikser vi ved å heller ta flere korte økter. Jeg ser også at det å bruke godbit ute hos figurant fungerer bedre enn å bruke bitefille/kong, fordi lekingen gjør ham overtent og sliter også mye på ham så han blir mer sliten av lekingen enn av treningen.

Selv om dette kanskje høres ut som om alt går "på snørra" med meldingstreningen, så går det faktisk ganske så bra. Jeg er nok bare litt "pirkete" på akkurat dette siden jeg vet viktigheten av en god grunnmur i meldingstreninga. De siste øktene har fungert veldig bra, og selv om vi av og til trekker ut enkelte momenter og trener dem for seg parallelt med annen meldingstrening, så ser det ut til at det er i ferd med å falle på plass hos Ask, slik at han etterhvert kan melde uten å måtte tenke på det, for det er jo all den tenkingen på momentene som gjør ham sliten.

4 kommentarer:

  1. Har du prøvd å trekke f i g nærmere midtlinjen? Såkalt mini rundering.

    SvarSlett
  2. Har prøvd det (såvidt), men ser at jeg da noen ganger får en stopp på veien inn når han kan se både meg og figuranten samtidig (spesielt når jeg står og ser etter ham). Det problemet forsvinner når jeg snur ryggen til og går som for å sende ham på motsatt side, så det er ikke noe jeg legger så mye ned i, men kanskje vi skal teste ut litt minirundering og i tillegg gå litt tilbake til litt åpnere meldinger en stund? Nå har vi jo hatt delvis skjulte figuranter slik at det blir litt søk i det samtidig, og det har jo trigget ham veldig, men kanskje da trigget ham mer på å finne for å leke istedetfor å finde for å melde? Hmmm.... Heldigvis er han fremdeles ung og vi har god tid på oss til å få dette til å sitte 210% :-)

    SvarSlett
  3. Ja prøv det. Han er ung og da kommer ofte slike ting fram når det blir litt vanskelig. Gå tilbake og gjør det enklere før dette befester seg. Du kan også la meldingen ligge litt og trene andre ting. Litt pause kan også gjøre en forskjell. Han holder jo så å modnes og bli ungdom , mye som skjer i kroppen i tillegg til masse trening. Ta det rolig noen uker, hvis du klarer :-)

    SvarSlett
  4. NOEN UKER!!??!! Aiaiai... DET kan bli vanskelig! ;- :-P

    SvarSlett