onsdag 22. januar 2014

Melding på gjenstand (kontra figurant)

Igår kjørte vi som vanlig noen små "feltsøk" (korridorer med 2 gjenstander i hvert) før jobb, noe som ser ut til å fungere bedre og bedre, men fremdeles noe pirk som gjenstår før vi nærmer oss klar for å ta steget ut i store felt og ikke bare korridorer. Vi jobber med den umiddelbare returen til meg med gjenstanden uten å bytte gjenstand hvis han finner en ny på vei inn, men med noen lure triks i ludo i ermet så har dette begynt å fungere veldig bra.

Kveldsøkta igår ble melding på sekker og jakker. Tidligere så hadde jeg belønningen inne hos meg og løp etter Ask ut på påvisning med den, med det resultat at Ask begynte å snu oppmerksomheten mot meg istedetfor å påvise gjenstanden. Årsaken til at jeg gjorde det var at han ble for gira på å forsøke å grave ut gjenstanden fra under jakker etc (med løsbittet i munnen). På økta igår la jeg ut 7 gjenstander på begge sider av midtlinja i skogen hjemme. Hele "løypa" ble da ca 400-450 meter, og så satte vi igang. Denne gangen fikk han se at jeg la en kong oppi hver av sekkene som jeg la ut som de to første gjenstandene, og det gjorde underverker for fokuset hans. Det jeg ser er at når vi kjører melding på gjenstander (der kjører vi full melding med søk, altså nesten vanlig rundering) så plukker han bittet umiddelbart og returnerer til meg med en gang, mens når vi kjører meldingstrening med figuranter så plukker han bittet og så begyner hoppingen på figurantene for å få dem med i lek. Det jeg har gjort tidligere har vært å la figurantene slippe bittet på bakken idet han kommer ut til dem og så reise seg opp, snu ryggen til og bli passive slik at han returnerer til meg, men etter litt pønsking etter økta igår, så skal vi teste ut en litt annerledes metode fremover. Vi har kjørt trinn 2 i en periode nå, og det fungerer veldig bra, så nå er det bare å få på plass det siste trinnet slik at vi kan rundere og få inn søket i øvelsen igjen, SÅ begynner vi å snakke gøye utfordringer både for Ask og meg, med ukjente oppgaver i runderingsløypa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar