søndag 19. januar 2014

gamle spor og overvær

Onsdag denne uken så ville jeg teste ut et spor med en del lenger liggetid enn vanlig, så jeg stoppet innom Ølbergskogen på vei til jobb og la ut et spor på et jorde like ved der vi skulle trene for kvelden. Det lå litt sporsnø på jordet, og det blåste sterk kuling hele dagen, så når sporet i tillegg skulle bli 10 timer gammelt så var det med innstillingen "går det så går det, ingen krise hvis ikke" at jeg troppet opp til treningen på kvelden.
Jeg tok med meg Ask til starten av sporet, og oppdaget raskt at alle fotavtrykkene mine var blåst bort, og det var nesten ikke et snøfnugg igjen, så dette ville nok bli vanskelig. Heldigvis hadde jeg gått innom flere greie holdepunkter når jeg la ut sporet, så det gikk veldig greit å finne frem. Jeg hadde lagt ut et langt spor (ca 500 meter), som ble gått som flere kortere spor. Siden jeg ikke hadde hverken gjenstander eller slutt, så belønnet jeg bare når han gikk veldig nøyaktig. Etter belønning så tok jeg ham bort fra sporet og gikk til neste holdepunkt der jeg gav ham ny sporkommando. Det var tydelig at dette var veldig krevende, for han var rimelig sliten i hodet etterpå.

Etter sporet så kom Cecilie og jeg la meg ut som figurant i teig for Click. Når han hadde funnet meg så tok Ask og jeg ei kjapp økt med det samme - hele Ølbergskogen var vår teig, og Cecilie lå et eller annet sted der inne. Jeg tok for meg veiene og brukte en blanding av frittsøk og rundering for å dekke terrenget, og det var ikke noen tvil når han først fikk ferten av figurant, da var det bånn gass ut og null reservasjoner idet han kastet seg over biteskinet for å leke.

Lørdag var det overvær og melding som stod på tapetet. Først hadde vi ei økt med to figuranter og planen var iltt lange overvær, men i og med at Tone og Emma hadde vært før oss i løypa, så var det mest Emma-spor som ble gått, helt til han kom inn i fertssonene til figurantene, og da slo overværet inn. Fornøyd med at han slo over fra spor til overvær og ikke fulgte sporet helt inn, men det ble allikevel ikke akkurat slik vi hadde planlagt. Vi fikk allikevel to fine funn av figuranter godt pakket inn i jervenduker. Andre økt var det meldingstrening som stod på tapetet, og vi gikk tilbake til trinn 2 for å hjernevaske inn det, noe som fungerer veldig bra. Han får bttet hos figurant, kommer settende inn til meg uten kommando (får en "på plass"-kommando når han kommer inn, men ingen rop fra meg for å få ham til å forlate fig. med løsbittet) og får påvise, så den delen sitter fint, det er bare det å fjerne de forsøkene på å leke med figuranten før han returnerer til meg med bittet som mangler, så har vi en bra melding i boks og kan ta den med ut i søket både i teig og rundering. Skal forsøke å kjøre hel meldingskjede ute på helt åpen plass etpar ganger før vi tar det tilbake i skogsterreng og andre steder for å generalisere, for det kan jo rett og slett hende at det bare er alderen samt mangel på erfaring som gjør at han vil leke etter å ha plukket bittet, men før han returnerer med det. En veldig positiv ting er jo imidlertid at han plukker bittet umiddelbart de gangene vi kjører hel melding, og han slipper det ikke før han er tilbake hos figurant igjen, så det er jo tydelig at NOE har sunket inn iallefall!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar