fredag 24. januar 2014

frittsøk på Orrestranda

Onsdagstrening og vi bestemte oss for å bruke en forblåst kveld på å leke i sanddynene på Orrestranda. Jeg har nå sluppet litt opp på regelen om "null teig", siden jeg ser at Ask og jeg nå har fått et så bra samarbeid at jeg kan styre ham fint og sende ut på enkeltslag underveis i en teig, og han går dit jeg vil når jeg stiller ham opp og sier runder, så det er tydelig at dette ikke lenger vil være så ødeleggende for runderingssystemet som det var i starten når han tok helt av og søkte av hele skogen på selvstyring når jeg forsøkte å få ham til å rundere.

All sportreninga har gjort at han har blitt ekstremt sporsugen, så vi var heldigvis siste ekvipasje ut, så terrenget var skikkelig overtråkket. Når vi startet opp så satte han avgårde på et av mange spor, og var laaaangt vekk på bare sekunder, men når han plutselig kom inn i fertssonen av første figurant, så slo han over til overvær og løp det han kunne avgårde for å lokalisere Cecilie som lå godt gjemt i sanddynene ca hundre meter unna. Det morsomme med å trene her er jo at det er helt åpent men med masse små hauger og sanddyner som gjør at hundene må jobbe litt for å lokalisere figurantene, samtidig som vi lett kan se hvordan de jobber. For mitt vedkommende så blir det bare å se en blå og en rød diode som ser ut til å fly i lav høyde og høy hastighet rundtomkring, noe som er veldig morsomt å se.

Vi gikk videre og fikk funn av 3 figuranter på denne økta. Det som var gøy å se var at han etter funn nr to ikke engang enset alle sporene, så det var lett å se at han klarte å omstille hodet fra spor- til overværs-modus. På lørdag blir det imidlertid "generalprøven" for å se om teig/frittsøkene har gått ut over runderingssystemet, for da blir det rundering og melding på team ginger igjen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar