torsdag 31. juli 2014

meldingstrening og litt "crossover"

Vigreskogen idag, og litt mer finpuss på meldingstreninga.
Vi har nesten fått helt bort det "sosiale ritualet" som Ask tidligere hadde ved funn, nemlig at han plukket bittet og så forsøkte seg på litt lek med figuranten før han returnerte til meg med bittet. Nå er det nede til en issue som kun skjer når yndligsfigurant Stig ligger i skogen, og kun på første funn, så nå er snart meldingen "ren" nok til at jeg kan ta ham ut på ukjente og praktiske oppgaver der han kan risikere å finne og melde på "vanlige" folk som ikke er instruert i at de kan bli klatret litt på.

Vi kjørte 6 meldinger, den første hadde litt av dette sosiale greiene, mest fordi Ask virket litt overtent, men de 5 siste var veldig bra, uten noe kluss eller nøling. Han går fint ut, jobber bra og melder fint, og nå som jeg har lært meg at det ikke er nødvendig å stå der bøyd over ham og peke for å få ham til å gå dit jeg vil, så har mitt utsendings-rituale blitt nesten ikke-eksisterende og dermed har samarbeidet mellom oss og flyten i søksøvelsen blitt enda bedre.

Etter at vi var ferdige med siste funn, så ble jeg sittende igjen ute i skogen litt mens Stig gikk innover mot bilene og gjemte seg i en kum som lå like ved stien. Målet mitt var å kjøre en helt spontan "ruin"-greie der Ask skulle få "fri" og bare tusle fritt tilbake til bilen uten bringkobbel eller elevtrekant, og så ville jeg bare se hva han gjorde når han fikk ferten. Vi har aldri hatt figuranter under bakkenivå før, så dette var noe helt nytt for ham, og dermed skjedde det også helt uten noen kommando fra min side. Resultatet var jeg veldig fornøyd med. Vi har ikke trent noe særlig på halsmelding, så dette er noe han gjør helt naturlig, og det at han rygger ved halsingen synes jeg er en grei ting kontra det å ha en hund som halser alt for tett oppi ansiktet på figuranten. Veldig morsomt å se at han ikke "slår av" sansene selv om jeg viste alle tegn til at vi bare var ute på tur tilbake til bilen, men at han faktisk følger opp fert og melder selv uten bringkobbelet. Også veldig gøy å se at han takler skiftet fra rundering til frittsøk og fra BK til hals så bra. Det betyr jo at vi er klare for å sette igang kombinerte søksøvelser fremover (rundering til gjenstand og spor videre fra den, o.l.), og det er jo DA ting begynner å bli gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar