mandag 21. juli 2014

Fantastisk treningshelg


Denne helgen var jeg trøtt og sliten og egentlig lite motivert for trening etter at langhelgplanene mine gikk i vasken, men vi reiste nå allikevel opp til Tjørn for å trene litt, og det viste seg å være en av den siste tidens aller beste beslutninger. Vi endte opp med å kjøre 2 runderingsøkter, en på 900 meter og en på ca 850 meter etterpå, og på tross av varmen og avtakende vind utover dagen, så jobbet han bare bedre og bedre!


Økt nr 1 startet med 2 funn. Fin fart, rette utslag og flotte meldinger. Etterpå fortsatte vi med tomslag og jeg satte ut figuranter underveis. Totalt så hadde vi 6 funn. Søksintensitet og motivasjon var så bra at vi garantert kunne ha kuttet ned på funnene uten problem, men jeg ville at han skulle få flere meldinger underveis for å se hvordan han meldte etterhvert som han hadde jobbet en stund, og på denne økta klaffet alt. Vi hadde en liten "bade-i-myrhull"-seanse omtrendt midtveis i løypa der vi måtte krysse ei myr, men her lot jeg ham bare legge seg ned et lite halvminutt, og så kunne jeg avstandsdirigere ham videre på runderingsslaget etter at han hadde fått drukket og kjølt seg ned litt. Når vi hadde siste funn på rett over 800-metereren, så var egentlig tanken å avslutte der, men da var han så gira på å jobbe mer at jeg valgte å avslutte med to tomslag og så et funn til, som gjorde at vi endte opp med 900 meter totalt på denne økta. Jeg var ikke rent lite fornøyd over jobbinga i varmen når vi var på vei tilbake til bilen.



Økt nr 2 var noen timer senere på dagen, og det var blitt varmere og vinden var gått over fra en stabil vind til nesten vindstille med bare noen få vindpust. Jeg hadde bestemt meg for å kjøre det samme opplegget, og sa spøkende til de andre at "vi kjører alt slik som første økt" før vi startet. Tanken min var da at vi skulle kjøre etpar funn med noen blindslag innimellom slik som forrige økt, men at vi skulle få ei økt som var nesten like lang og faktisk BEDRE enn økt nummer en var ri-me-lig langt unna det jeg hadde våget å tenke meg.


Jeg informerte Morten om at han kunne legge opp en ukjent oppgave med to figuranter og ca 400 meter, og tanken var da å stoppe etter dette, men  når vi kom til myra så hadde han jobbet utrolig bra og etter at vi hadde hatt en bitteliten badepause i myra, så valgte jeg å fortsette. Denne gangen ble økta totalt på noe i overkant av 800 meter, i og med at Ask tyvstartet ca 50 meter før starten av løypa, og jeg valgte å bare la ham jobbe derfra. Totalt 4 funn, og begge øktene gikk unna på under 40 minutter hver, på tross av flere funn som tok litt tid. 


Jeg tror ikke at jeg kunne vært mer fornøyd over det lille arbeidsjernet mitt, som ikke lot seg stoppe av noenting idag. Vi hadde en utrolig fin flyt og et bra samarbeid i løypa, han gikk der jeg sendte ham og søkte kjempebra, og som en ekstra bonus så har stopp-kommandoen og avstandsdirrigeringen vi har trent på nå blitt så bra at jeg kan stoppe ham og få ham ut igjen hvis jeg mener at han ikke har trukket godt nok frem før han kommer inn til midtlinja igjen.


I tillegg til Ask sine prestasjoner denne gangen, så var det jo ekstra gøy å se at både Cecilie og Click og Gry og Silja virkelig fikk løsnet opp i runderingene sine, og begge ekvipasjene gikk 800 meters runderinger der hundene jobbet superbra. Jeg gikk og styrte midtlinja og plasserte ut figuranter for dem, og de lærte seg (forhåpentligvis) en god del om både seg selv og hundene sine, og ikke minst noen små "tjuvtriks" om hvordan de skal styre hundene fra midtlinja for å dekke terrenget. Begge hundeførerne gikk iallefall glisende tilbake til standplass etter endte økter, så noen svært lokale overhengende tordenskyer ble ihvertfall blåst bort, og alle hundene presterte fantastisk i varmen. 

Etter endt treningsdag så gikk Cecilie, Gry, Morten og jeg opp til Merstadvannet med alle hundene for å bade litt (morten ble værende på land da, men han hadde bursdag så vi lot ham få lov til det...) og det var utrolig herlig å bare kaste seg uti vannet, 3 mennesker og 5 hunder, og med unntak av at Ask startet opp som min personlige "livredder", så ble det en fantastisk og forfriskende avslutning på en fantastisk treningsdag som jeg kommer til å leve på LENGE! :-)



(Tusen takk til Trude Hell for flotte bilder!)

2 kommentarer:

  1. Så gøy når alt klaffer! Så flinke dere er!
    Hvordan har du trent stopp og ut kommando/avstands kommando?

    SvarSlett
  2. Takk Tone. Veldig gøy når treningene går så bra ja. :-) Stoppen trente jeg inn ved å gi håndsignal og så kaste en ball bak ham når han var på vei mot meg på innkalling. Først kastet jeg ballen samtidig som jeg gav signal og kommando, og så strakk jeg det lenger og lenger før jeg kastet ballen. I forhold til lydighetskonkurranser så har vi et stykke igjen før den stoppen blir så kontakt som de sikkert skal være, men den fungerer utmerket i bruks-sammenheng. Avstandsdirigeringen startet jeg med ved å sende ham ut når han stod foran meg, dvs at han måtte snu og løpe tilbake etter innkalling, og etterhvert så startet jeg å gi ham stå-kommando og så flyttet jeg meg rundt og gav ut-kommando og håndsignal samtidig som jeg kastet ball dit jeg ville at han skulle løpe. :-)

    SvarSlett