torsdag 3. oktober 2013

Oppstart igjen etter en trist ferie

Etter to ukers ferie, der Ask har vært på feriekoloni/treningsleir på sørlandet mens matfar har vært ute på reise for å flykte litt fra virkeligheten, så er vi nå tilbake og så smått igang med treningen igjen. Jeg merker både på meg selv og Ask at vi er ganske farget over tapet av Odin. Jeg selv sover lite og må kjempe en del for å holde humøret oppe, mens Ask fremdeles går rundt og leter etter Odin og er veldig rastløs når vi er hjemme. Uansett så søker vi trøst i hverandre, og klarer på et vis å finne motivasjon for trening, så det blir noen lydighets- og spor-økter nesten hver dag, fremdeles helt på basic-nivå når det gjelder sporene (dvs asfaltspor på max etpar hundre meter og ca en halvtime gamle, men med vinkler og noen få underlagsskifter), og lydigheten blir delt opp i flere veldig korte økter på bare noen minutter hver.

Igår var første ordentlige NRH-treninga etter ferien, og da var det rundering i ølbergskogen som stod på tapetet. Siden det var lenge siden forrige rundering, og siden den siste økta ble litt rotete ettersom Ask løp tilbake til der han hadde hatt forrige funn på hvert slag, så valgte jeg å kjøre synlige figuranter på de første par slagene, og så gradvis gjøre dem litt og litt mer skjulte. Det virket imidlertid som at han har bearbeidet litt ting iløpet av ferien, for nå var det null problem å få ham til å løpe rett ut i min skulderretning, og med fine passeringer. Vi kommer til å kjøre en del slike økter til der vi starter med delvis synlige fig-er, og så går gradvis over til mer og mer skjulte når jeg ser at systemet sitter bedre.

Etter at alle var ferdige med treninga, så var det blitt skikkelig mørkt, så da fikk jeg Cecilie til å gå og gjemme seg i en av de lange brakkene, slik at vi fikk et lite mørkesøk. Ask slo helt fint og løp rett inn døra og inn i bekmørket. Han brukte litt tid på å lokalisere Cecilie, men det var ingen reservasjoner mot å løpe inn i mørket for å søke, så det var jeg veldig fornøyd med.

Fremover kommer det til å bli litt mindre fokus på lydighet i en periode, og kjøre en ganske strukturert periode på runderingsmønster og mer spor, forhåpentligvis så er vi snart tilbake på den gode veien vi var på før ferien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar