mandag 16. september 2013

meldingstrening

Den siste tiden har blitt brukt på veldig mye terping og generalisering av melding og apport.
En ting som har sittet spesielt langt inne er tygging på bittet idet han runder meg for å komme inn i utgangsstilling, men det jobber vi videre med hver dag, små drypp veldig ofte, men ikke mer enn en eller to repetisjoner om gangen.
I tillegg kjører vi full øvelse med melding og påvisning hos figurant, og det ser ut til å sitte veldig bra i det lille hodet, så det er tydelig at all hjernevaskingen på valpestadiet har festet seg hos ham.

Vi har også rundert litt, og nå løper han fint ut på 50 meter de fleste gangene, selv uten påvirkning og med skjulte figuranter, men på siste økt nå på lørdag så begynte han plutselig å løpe tilbake til forrige funnsted istedetfor rett ut der jeg sendte, så nå må vi legge en plan for å unngå dette. Jeg er litt usikker på om jeg vil ta inn figurantene etter hver gang og så stoppe og sende ham, eller om jeg vil gå noen skritt tilbake og kjøre flere flying-økter for å få inn passeringer samtidig med selve runderings-systemet. Nå reiser jeg på ferie i to uker, så får bruke denne tiden til å fundere litt på dette da. Ask skal på feriekoloni til sørlandet i disse 2 ukene, så hvorvidt det blir trening da vet jeg ikke, men jeg er sikker på at det blir nok av turer og gøy til at han er utslitt på kveldene iallefall. Blir fint for ham å få en pause fra treningen og få lov til å bare være valp for en liten stund før jeg er tilbake og hardkjøret begynner igjen.

På sporsiden så har vi nå kommet så langt at vi kjører enkle underlagsskifter, og det ser ikke ut til å bry ham nevneverdig. Vi har måttet øke liggetiden på både asfalt- og grusspor en del og han går veldig konsentrert selv med forstyrrelser. Noen få stopper blir det innimellom, men han går som regel tilbake til sporet av seg selv, eller med en anvisning fra meg. Dette forteller meg likevel at vi må jobbe enda mer med dette for å få ham til å gå lengre uten disse stoppene, men dette har nok også en god del med det utviklingsstadiet han er inne i akkurat nå, så det legger jeg ikke så veldig mye i.

Vi trener også en god del lydighet, og selv om vi nå ikke introduserer nye øvelser, så generaliserer vi det han allerede begynner å kunne slik at han kan dem i stadig flere miljøer. Når jeg er tilbake fra ferien så får jeg sette meg ned og legge en målsetningsplan for høsten helt konkret og målbar og så legge opp treningene opp mot disse målene da, så iløpet av oktober skal vi være på god vei videre fremover. Det kommer til å kreve en god del treningstid, og jeg må nok være enda mer systematisk enn jeg er nå, men det skal vi nok klare, og heldigvis så har jeg så mange kjekke treningskamerater som helt sikkert aldri sier nei til noen små kjappe treninger utover de vanlige faste NRH-treningene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar