tirsdag 8. oktober 2013

LP og asfaltspor

Mandagene er nå mer eller mindre "faste" LP-dager for oss, men siden vi nå har kommet i den situasjonen der Ask kan det meste av apellprogrammet godt nok til å bestå, og jeg vil ikke gå videre til mer avanserte øvelser før jeg skal på konkurranse lp-kurs, så blir det lagt inn litt sportrening samtidig, etter noen korte økter med appelltrening. Idag var ingen unntak, så etter litt fri ved fot og fellesdekk, så ble det sportrening på vesle gull.

Sporet ble lagt ut før vi startet lp-treninga, så det ble rett over en halvtime gammelt og så noe slik ut:

Starten gikk på asfalt, og vi vekslet mellom asfalt (ca 90% av sporet), over på betong, beleggningsstein og litt gress/vegetasjon. Veldig fornøyd med å se underlagsskiftene hans nå (eller egentlig veldig fornøyd over å ikke se noe til dem da - han går like intensivt og merker ikke noen endringer uansett underlag), men ser at vi skal kjøre på dette nivået en stund til både for å strekke lengde og liggetid, samt å få ham enda tryggere på å følge kun primærspor, før vi går over til mer ukjente spor med forskjellige sporleggere. Grunnlaget er iallefall lagt, og han fester seg veldig godt på sporet og bryr seg ikke om det er aldri så mange krysninger. Tror nok at det kan bli en ok sporhund utav dette til slutt ja!

Jeg legger fortsatt ikke ut noen gjenstander eller slutt, og bruker klikker for å belønne når jeg ser at han går veldig nøyaktig. Nå går han på eget initiativ rett tilbake til sporet etter en kjapp belønning, så kommer nok til å fortsette med denne typen belønning istedetfor å bruke gjenstander eller sporslutt slik som jeg gjorde med Odin. På denne måten så er det jo det å faktisk gå veldig nøyaktig spor som blir belønnet, og ikke det å "dumpe over" en gjenstand. Fordelen er jo at jeg selv kontrollerer når belønningen skal komme, mens ved å bruke gjenstander så kan hunden få en belønning idet han egentlig ikke går så veldig nøyaktig eller kanskje til og med får gjenstanden på overvær. Når vi kommer litt lenger "opp i gradene" så kan jeg kanskje legge inn et og annet spor med figurant i slutten slik at vi får uttelling med funn der også, men når jeg ser de gode resultatene vi får med klikk-og-belønn-spor, så blir det nok denne typen trening lenge til. Er jo nå det begynner å bli gøy også, for nå kan vi snart begynne å spore i bygatene. Strategien om å la skogsspor være skogsspor og la andre ta hånd om dem blir iallefall stående på ubestemt tid. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar