onsdag 29. januar 2014

onsdagsspor i Hålandsskogen

Idag var det duket for spor igjen, og for å få litt liggetid på sporet, så reiste jeg innom Hålandsskogen rett etter jobb for å legge ut et spor. For å forsøke å få ned farten til Ask så la jeg ut små pølsebiter for hver tiende meter eller deromkring, samt at jeg gikk av og på noen stier der det var eldre fotavtrykk fra før, både av hunder, folk og rådyr og hare. I tillegg ble det masse kjappe vinkler i håp om at alle stoppene og utfordringene ville føre til at Ask ikke fikk bygget opp noe særlig trekke-moment (der tok jeg feil, men liggetiden og pølsebitene hjalp iallefall litt, selv om vinklene ikke utgjorde særlig problem for lille pelsdyr.)

Etter at jeg la ut sporet, så tok jeg med meg Ask ut på en liten luftetur, og tråkket opp ei rute på 10X30 meter mens Ask lå i dekk og så på, og når ruta var tråkket og overtråkket, så kastet jeg 5 små gjenstander inn i feltet slik at det lå gjenstander spredt i hele lengden. Søksintensiteten og styrbarheten var veldig bra, og ved plukking så returnerte han umiddelbart til meg med gjenstandene. Ikke noen forsøk på å "bytte" gjenstander på vei inn eller noenting, så feltsøket ser ut til å være veldig godt i rute.

Tilbake på trening noen timer etterpå, så var jeg med som figurant for de andre hundene før vi satte avgårde på sporet. Når vi startet så hadde sporet blitt rett over 4 timer gammelt, og Ask slo helt fint på det allerede på parkeringsplassen og dro avgårde rett inn på stien. Det lå litt sporsnø over hele området, så selv om det ikke var mulig gjennom hele sporet, så så jeg jevnlig fotavtrykkene mine som bekreftet hvor nøyaktig Ask jobbet. (av en eller annen grunn så ser sporloggen ikke helt korrekt ut, men nå var jo astroen festet på Ask, så det er nok en del av sirklingen i enkelte vinkler som slo ut på loggen.)

Sporet var rett over 500 meter, og varierte mellom grusveier, myr, barnåls-underlag, gress og snø. enkelte steder var det veldig mye nedfallsgreiner og vanskelig å komme seg fremover, men med litt hopp og sprett så gikk det greit. Fremover blir det lengre og eldre spor på planen, for å se om økt erfaring med at sporene kan være lange vil gjøre at han modererer farten sin litt. (det er iallefall lov å håpe...)


Det røde er Ask, det blå er meg 4 timer tidligere. Vurderer å teste ut å logge når jeg legger ut sporene med både gps-en og astroen samtidig for å se om det er noe avvik i de loggene når jeg har begge to på meg...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar