mandag 27. januar 2014

Runderingshelg

Denne helgen trosset vi vær og vind (men mest vind!) og hadde to flotte dager med rundering/meldingstrening. Det er herlig å se at meldinga nå begynner å sitte veldig godt, og tiden han bruker før han forlater figuranten med bittet blir stadig kortere.

Lørdagen startet med 2 økter med 4-5 slag med helt åpen meldingstrening først, og siste økta ble nesten full rundering med melding. Vi startet med to slag i åpent terreng og synlige figuranter, og videre fremover i løypa ble figurantene skjulte uten at det fikk noen innvirkning på meldingen. Han løper rett ut i den retningen jeg sender ham, lokaliserer og tar bittet helt fint, og har fint fremtrekk slik at han kom inn med bittet og møtte meg lenger fremme på midtlinja enn der jeg sendte ham ut. Totalt så kjørte vi 6 slag med funn og skjulte figuranter på denne økta, og det gikk veldig bra.

Søndagen så ble det samme som siste økt på lørdagen, men da med helt nye figuranter (uten at det gjorde noe som helst for Ask.). Vi startet med en figurant pakket godt inn i en jervenduk ute på myra, og så var vi over på skjulte figuranter etterpå. Meldingene sitter veldig godt nå, og underveis så kjørte jeg noen blindslag også, og det var veldig gøy å se at han gikk veldig langt ut, og når jeg snudde meg og gikk fremover, så gjorde han det samme der ute. Fine passeringer fra tomslag, og rett ut til fine meldinger på motsatt side. Avsluttet med et dypt og langt tomslag , så vi fikk totalt 8 funn og 2 tomslag, og rett under 600 meter. Veldig gøy å se den motivasjonen som Ask viser, og når han kom inn etter siste tomslag og hadde fått belønningen av meg (kongen sin og en skikkelig drakamp), så ville han ut på motsatt side igjen, så selv om det var veldig fristende å kjøre den berømte "bare LITT til..:" så stoppet vi mens vi var på topp og hadde oppnådd det jeg hadde bestemt meg for på forhånd med tanke på meldingene.



Fremover blir det nok mer generalisering på både rundering og melding i flere forskjellige settinger, og selvfølgelig litt fokus på spor, mer eksakt på å få ned farten og opp nøyaktigheten i sporene slik at det er mulig å komme i mål uten å hoste opp biter av lunge etter all pustinga og pesinga der jeg gjør mitt beste for å henge med i enden av sporlina slik som det er nå. Her kommer jeg til å gjøre som jeg pleier å gjøre før hver trening - nemlig å skrive ned FØR treningen akkurat hvilke momenter jeg skal fokusere på, hva som er kriteriene for et "godkjent" moment og hva som er målet for treningen (f.eks. 3 "godkjente" repetisjoner), slik at jeg vet når jeg skal stoppe istedetfor å strekke strikken for langt og slutte på fallende motivasjon. Dersom det dukker opp andre "issues" underveis, så noterer jeg dem ned i etterkant istedetfor å ta tak i dem der og da (for da har jeg jo allerede bestemte ting å trene på), så får de bli momenter som trenes bestemt for seg og jeg kan bestemme meg for suksesskriteriene i fred og ro istedetfor å begynne å koke under topplokket under trening.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar