fredag 3. januar 2014

Appellprøve

Det startet på 10-måneders dagen til Ask, med at jeg arrangerte en appellprøve for flere andre i dio-et. I utgangspunktet hadde jeg trukket meg fra prøven selv pga at Ask hadde fått seg et lite sår, men når dommer Paul møtte opp så ble det til at vi tok prøven allikevel, siden jeg uansett måtte ha trent litt lydighet på en understimulert liten gutt for å få ham ned på jorda med ihvertfall to av beina etter en ro-periode.

Tilgjengelighet - Her var det eneste problemet at Ask til tider kan være litt for tilgjengelig, istedetfor å stå fint og bli håndtert, så ville han aller helst opp i ansiktet på Paul for å gi ham et suss. Når vi fikk ham litt roligere så gikk både tannvisning og håndtering veldig fint.

Fellesdekk - 5 minutter med skjult fører og forstyrrelse i form av annen hund som passerte mellom hundene og der vi stod i skjul. Her var det ikke noe annet å si enn at gutten lå som limt til bakken uten noe problem. Han har tidligere (og etterpå) ligget i 10 minutter både enkelt og fellesdekk, så var ikke særlig nervøs for denne, men man vet jo aldri.

Fri ved fot - 2 minutter med alle gangarter og vendinger. Rent bortsett fra at hundefører tok feil av høyre og venstre hele to(!!!) ganger, så gikk det veldig bra. Ask går som klistret til mitt venstre kne og søker kontakt hele tiden, og vi fikk til og med skryt for vendinger og teknikk på denne øvelsen, så det veide nok opp for hundeførers heller dårlige forståelse for høyre og venstre. Det er jo noe litt annet å trene dette på egenhånd enn å gå med noen som står og dirigerer, så jeg gikk nok litt i den fella at jeg trodde jeg visste hvilken retning dommeren kom til å si, så idet jeg hørte en kommando, så gikk jeg den veien jeg var sikker på at han kom til å si... Et lite memo til meg selv (iallefall frem mot LP-konkurranser) er å trene med "dirigent" der altså!

Apport - 2 apporter av forskjellige bruksgjenstander. Uten noen form for animering annet enn apport-kommando. Rent bortsett fra at jeg syntes han var litt løs i bittet på den ene apporten (hard plast), så gikk dette veldig bra. Ask satt fint til han fikk apport-kommando, og plukket og returnerte og holdt fint til jeg fikk beskjed om avlevering begge gangene.

Innkalling av løs løpende hund - Her var det tydelig at Ask ikke hadde fått løpt/lekt fra seg før prøven, for etter å ha gått litt lydighet på de foregående øvelsene og så fikk Fri-kommando av meg, så spurtet han direkte bort til en av de forstyrrende hundene fast bestemt på å få stakkars Mira med i lek. Glemt var matfar, og både øyne og ører var rimelig fokusert på Mira. Dette resulterte i at denne øvelsen, som vanligvis sitter så godt, måtte taes på ny senere. Når det endelig ble tatt på nytt, og uten ny førerfeil (belønnet før jeg fikk tillatelse fra dommer på et forsøk) så gikk det så det suste, og appellprøven var endelig i boks på formiddagen første nyttårsdag.

Litt ting som jeg ser at vi skal pugge mer på før vi debuterer i lydighetsringen er dirigering under fri ved fot, samt øvelsene sitt og stå under marsj, som ikke blir testet på vår prøve. Ellers er det klart at vesle gullgutten virkelig stortrives med lydighetstrening, så nå når vi har gjennomført en appellprøve og fikset det såpass greit, så er iallefall matfar litt mer beroliget for konkurransedebuten senere, og jeg ser jo i søkstreningen at alt arbeidet med kontakt og lydighetsøvelser har gjort at samarbeidet mellom meg og Ask har blitt ganske så bra, og det samarbeidet er jo det viktigste verktøyet jeg kan ha videre i treningen av en så selvstendig hund, så det bekrefter for min del at planen min med å fokusere veldig på dette før vi satte igang med å utvikle selvstendigheten hans mer i form av teigsøk o.l. var veldig lurt.


1 kommentar: