tirsdag 12. april 2016

Treningssamling på Eide - En travel vår i anmarsj

Fredag kveld bar det ut til flyplassen for Ask og meg, for en helt ny opplevelse for Ask, nemlig en flytur med noe annet enn et helikopter, og noe så skjeldent som ei treningssamling for meg, der jeg ikke kjente en eneste av deltakerne på forhånd. Jeg kan ikke huske sist gang det skjedde, men mistenker at det var ei Evje-samling på tidlig 200-tallet, så her gledet jeg meg STORT til å treffe nye folk og nye hunder!
Selve flyturen gikk uten noe stress... Ask satt og kikket ut av vinduet under take-off og så snart vi var i lufta så la han seg til for å sove. Vel fremme ble vi hentet på flyplassen og kjørt ut til Eide, der vi skulle bo hos Endre, som arrangerte samlinga. Det ble en veldig koselig sosial kveld som varte et godt stykke ut i nattetimene, og akkurat som jeg hadde sett for meg, så var det bare masse kjekke folk og nye koselige bekjentskaper.

Lørdag morgen kom etter en god frokost reiste vi ut i terrenget.. Laget mitt hadde et spenn fra rekrutter til godkjente hundeførere, så vi fikk trent både rundering, melding og ikke minst en del sti/flankesøks-oppgaver til de to som skulle opp til regodkjenning. Det ble en LANG dag i treningsfeltet, og når vi omsider kom oss tilbake til middag så var klokken godt over 8. Det å være ute i nydelig vær og bare trene hund og kose oss i 8 timer vitner vel bare om en godt motivert gjeng, og det å få lov til å jobbe med en slik gjeng var et skikkelig motivasjons-kick for meg som instruktør!
Etter middagen så ble suksessen fra kvelden i forveien gjentatt, og selv om flere var litt trøttere denne gang enn kvelden før, så klarte vi å holde det gående rimelig lenge. ;-)
Søndagen kom med solskinn og fuglekvitter, og selv om jeg ærlig må innrømme at det å sitte ved frokostbordet og kjenne varmen fra sola og se ut på snøkledde nydelige fjell gav meg ekstremt lyst til å stikke ut på topptur, så fristet treningen med denne gjengen mer (og så hadde jeg jo ikke skiene med meg... ;-) ). Ut i feltet bar det, og vi fortsatte der vi slapp dagen før, med runderinger, rette utslag, passeringer, meldinger og ikke minst enda mer flankesøk. Utrolig gøy å se progresjonen hos alle hundene, og minst like gøy å se at hundeførerne var fornøyde. Når klokken nærmet seg 5 på ettermiddagen så var det på tide å pakke sammen og vende snutene tilbake for å hente bager og alt stæsjet får det bar ut på flyplassen for turen hjem. Ei veldig intensiv helg var over klokka 11 på kvelden for mitt vedkommende, når vi endelig ankom heimen og kunne slappe av. For mitt vedkommende så var det utrolig deilig å være igang som instruktør igjen, etter en vinter som elev, og det gav meg virkelig en enorm motivasjon som jeg tar med meg videre utover i sesongen, faktisk så snart som førstkommende helg, på Vestfoldsamlinga i Stavern.

For Ask sin del så var det nok ei litt kjip helg stakkar... Det ble mye tid i buret, og kun noen små godbitsøk og korte tisseturer, men håpet er at vi til helgen skal være klare for å faktisk få trent litt igjen selv også, og så er vi nok tilbake fit for fight om kun svært kort tid! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar