tirsdag 8. september 2015

høstsamling vol. 1

Fredag var det avreise til Telemarks skoger for høstens første samling. Jeg har vært på Bø-samling 2 ganger før og storkost meg, så nå - med tanken om at "alle gode ting er tre", så bar det avgårde for å (som Anders ville ha sagt:) "Toppa heile driden!"
Vel fremme etter en laaang ventepause i Sirdal på grunn av 10 000 sauer som var på vei ned veien fra fjellet, så ble det tid til en liten luftepause før åpningsmøte, laginndeling og hilsing. Jeg var veldig glad for å se at jeg på mitt lag hadde flere som jeg tidligere har hatt på lag, senest under vestfoldsamlinga i mai, sånn at jeg fikk fulgt med på treninga og utviklinga til de kommende ekvipasjene. Nå skal det sies at hele laget var en fryd å jobbe med, både lærevillige og med stor stå-på-vilje (noe jeg synes har blitt ganske gjentagende på kursene, så det er tydelig at NRH tiltrekker seg folk med gode kvaliteter!).

Fredags kvelden gikk med på veldig hyggelig sosialt samvær med medlemmer og ikke minst med-instruktører, med gode diskusjoner (selvsagt utelukkende faglige) og mye latter og morro.

Lørdagen bar det inn i Sommarland i Bø for miljøtrening og generalisering av søk og melding i uvante omgivelser, noe alle løste veldig bra. Ask fikk seg to supre økter med vanskelig tilgjengelige figuranter, som jeg synes han løste veldig bra, og som selvfølgelig var med på å senke skuldrene mine frem mot månedsskiftet.

Etter treninga ble det tid til å dømme en appellprøve før middag, og jeg må jo innrømme at det å skulle dømme en hundefører som har skrevet programmet vi dømmer ut fra gav litt prestasjonsangst, så om jeg har vært paragrafrytter før, så var jeg det iallefall denne gang. Heldigvis så overbeviste både hund og fører skikkelig, så det var aldri noen tvil om utfallet.
En liten halvtime på sofaen etterpå så var det fellesmiddag, loddtrekning med mer, før jeg trakk tilbake til hytta. Etter å ha vært ute i sommarland i regnet hele dagen, og så plutselig bøttet innpå med svære porsjoner med middag, så var både ønsket og trangen til en cowboy-nap definitivt tilstede. Selvfølgelig så ble det umulig å gjennomføre når hytta var full av kjekke folk, så da ble det en fortsettelse av fredagskvelden, med mer latter og morro før alle (med meg først) krøp til køys.

Søndag morgen kom, og som dagen i forveien fikk kaffetrakteren kjørt seg skikkelig før vi pakket oss ut, toke en rask utvask og satte kursen ut i trenignsfeltet. Idag var det ut i skogen for å trene rundering og melding, Ask ble med oss for å tråkke runderingsløypa før vi satte igang med treninga. Også idag jobbet både hunder og førere helt supert, og når vi kom så langt som til en noe sen lunch og gjennomgang av øktene, så var alle veldig fornøyde. Ask fikk seg ikke noe mer enn ei lita demo-økt av kontakt og lydighet, samt litt lek, før vi måtte pakke sammen og vende snutene hjemover igjen, men med et middags-feltsøk når vi omsider kom oss hjem igjen, så var han veldig fornøyd allikevel.

Som jeg har sagt alle de andre årene jeg har vært på denne samlingen, så er det eneste negative jeg kan komme på at samlingen ikke varer mye lenger, for selv om det var en lang kjøretur, så veide både trening og det sosiale opp and then some.Vi storkoste oss hele helgen, og kan nesten ikke vente til neste års samling!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar