mandag 10. november 2014

årets siste prøve

Vi har hatt en innholdsrikt år Ask og jeg, og selv om det ikke er slutt enda, så er iallefall alt av prøver som vi hadde planlagt gjennomført og bestått. Tidligere i år har vi tatt mørkerundering, feltsøk og B-ruin, og igår var det lilleteigen som stod på programmet - 250X500 meter med tett skog, mosedekket ur og bratte skrenter, der vi gikk og tråklet oss rundt i regnet i 40 minutter av den halvannen timen vi hadde til rådighet.

Vinden var skiftende og ikke særlig sterk, så det taktiske opplegget måtte revideres etpar ganger underveis, men avgjørelsen om å søke av de bratteste og mest krevende delene av teigen mens Ask var helt uthvilt ble stående, så vi trasket avgårde i øvre kant av teigen for å bruke en liten halvtime på å klatre oss rundt mellom steinblokker og skrenter. Jeg forsøkte så godt det lot seg gjøre å holde høyden, men plutselig dro Ask på nedover og kom inn med melding. Påvisning i så raskt tempo som det lot seg gjøre i det terrenget og vi fant ei regnbukse som var knyttet fast i et tre. Rapporterte dette inn og fortsatte søket. Ask slo på et spor, men tok det bare ned til grusveien som delte teigen i to, og derfra kom han tilbake. Vi fortsatte søket, og når vi etterhvert kom oss inn i litt lettere terreng, så begynte han å sirkle MYE, så jeg stoppet og lot ham jobbe, noe jeg ikke burde ha gjort, siden det han fant etter litt jobbing ikke var hverken figurant eller gjenstand, men dyrebæsj... Ja ja - vi gikk iallefall videre og det varte ikke lenge før han igjen slo på noe, og denne gangen var det helt målrettet over en liten kolle og plutselig hørte jeg halsing inne i et lite kratt. Jeg gikk mot lyden og der stod han og halset på figuranten, som hadde pakket seg inn i en jervenduk og holdt ham på avstand da han forsøkte å komme inn i jervenduken til henne. Frustrasjonen ved å ikke få komme inn i duken og få kontakt med figuranten ble tydeligvis litt for mye, så da slo halsen inn. Normalt sett så avbryter han halsingen og plukker bittet når jeg plystrer på ham, så her kunne jeg ha ventet ham ut og fått den meldingen vi skal ha, men så lenge han meldte så tydelig så fulgte jeg bare opp og belønnet med pipeballen mens jeg fikk sjekket status på figuranten og meldt fra om funn.

Etter funnet sendte jeg Gro inn til KO, mens jeg tok et lite søk i området rundt der hun lå for å finne sekken hennes. Etter etpar minutter så kom ask løpende med en liten rumpetaske som han hadde funnet, som viste seg å være den savnedes sekk, så da hadde vi iløpet av 40 minutter funnet 2 gjenstander og en figurant, og hatt bringkobbelmelding, halsmelding og apport. Ikke helt fornøyd med dette, men det gav oss iallefall noen pekepinner på hva vi skal trene mer på, så da blir det mer generalisering av melding på gjenstand, samt mer melding på utilgjengelige figuranter fremover en periode. Selv om jeg ikke var fornøyd med meldingene, så var søket og søksiveren veldig bra, og vi fikk bestått teigsøket, så da må vi bare finpusse og generalisere mer melding samt trene mer spor frem mot våren. Dermed er det bare å håpe intenst på en snørik vinter i fjellet og et totalt fravær av snø på hjemebane slik at vi får så god oppkjøring til vårens prøver som overhodet mulig. Målet vårt er jo å komme oss gjennom minstekravet (A-prøvene) så tidlig som mulig etter to-års dagen, slik at vi kan fokusere mer på å utvikle oss på praktisk og taktisk søk samtidig som vi får være en skikkelig ressurs for redningstjenesten. Det viktigste for meg nå er imidlertid ikke å bestå eller å gå opp til søksprøver før jeg stoler 210% på meldingene og sporene til Ask, men vi er godt på vei dit allerede, og så lenge vi får vinteren til finpussen så bør vi være greit i rute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar