mandag 23. juni 2014

Rundering på Bue

Lørdagstreninga denne helgen var satt opp på Bue. Selv om vi var siste ekvipasje fremme, så ville de andre ha overtråkket terreng, så vi ble førstepar ut.

Første økta startet med 4 funn. Flott fart ut, fine og rette slag, og veldig fine meldinger. Vi så ørlitegranne antydninger til sosialmodus de to gangene der Herman satt nede i terrenget på en slik måte at han var å oppfatte som liggende figurant, noe vi ikke har trent på enda, men det var nok å vise hånden som et avstandssøkende signal og så returnerte Ask fint inn til meg med melding. Jeg klarte også å la være å kalle ham inn når han plukket bittet, så alt går veldig bra med meldingsbiten nå.

Vi kjørte videre med 3 tomslag før et funn på gående figurant. Her ble han gående sammen med Morten en liten stund før han returnerte til meg med melding, men det gikk veldig greit og en bra melding allikevel. Vi kjørte litt flere tomslag før vi avsluttet etter omtrent 600 meter med figurant i tre. Dette var første gang vi har trent melding med fastbitt på figurant i tre (tidligere har vi brukt løsbitt som figuranten har sluppet ned til ham med en gang Ask lokaliserte figuranten), så det at løsbittet ikke kom dalende gjorde at vi fikk ei nydelig halsmelding før han returnerte. Første gang så hadde imidlertid fastbittet løst ut, så da festet jeg det og sendte på nytt, og denne gangen kom han fint inn med meldingen. Veldig bra økt, god intensitet og alle slagene var rette og fine. (Ikke alle var 90 grader ut fra midelinja, men han gikk beint og fint ut i den retningen skuldrene mine var vendt, så de slagene som var litt skjeve var utelukkende min "feil".

Økt nummer to ble en ukjent oppgave på 500 meter. Veldig fint søk og fine funn. Etter funn av siste fig, så kjørte jeg etpar tomslag til og avsluttet med et funn i underkant av 600 meter. Også her veldig fin melding, men jeg ser nå forskjellen på de gangene jeg vet at det er tomslag og de gangene alt er ukjent. Jeg er nok litt lettere å lese enn jeg skulle ha ønsket, eller så er Ask bare veldig god på å lese meg, men uansett så gikk han fint ut (med noen stopper der jeg kunne avstandskommandere ny "rundér!" og sende ham dit jeg ville) og søkte veldig bra. Når vi var ferdige tok han likegodt flere tomslag på tilbakeveien også, så han mente helt tydelig selv at han ikke var ferdig men kunne ha fortsatt mye lenger!

Alt i alt en helt super dag som virkelig gav meg en god boost av motivasjon. Vi kommer til å jobbe med å strekke runderingen på det mentale planet en del (dvs jobbe opp belønningen enda mer, siden jeg ser at det er enkelte figuranter han ikke liker å leke med - de blir kanskje ikke fysiske nok/legger nok i drakampen, så jeg må selv forklare og kanskje også vise hvordan figurantene skal belønne bedre, samt bruke godbit som belønning hos de figurantene som jeg vet at han ikke leker så godt med (enda).), I tillegg blir det litt fokus på spor og felt fremover (fortsatt). Vi må jobbe opp konsentrasjonen på gamle og vanskelige spor, av typen over-natta-spor og jobbing på mindre fertbilder, samt få alle momentene i feltet sammen slik at alt fungerer like bra samlet som hver for seg slik de gjør i momenttreningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar