torsdag 3. april 2014

å sånn går nu dagan

Det har skjedd litt siden sist, både positivt og negativt, så her kommer en liten oppsummering.

På de positive sidene, så har vi nå fått HD og AD-resultatene og som forventet så var det A på begge, så det har blitt feiret med å bytte ut turklærne med joggetøy de siste dagene. For Ask sin del så er tempoet noenlunde det samme, det er bare det at jeg beveger meg litt raskere som er den store forskjellen. Problemet med det er at vi hele tiden må stoppe og belønne når han returnerer til meg etter å ha tatt laaaange avstikkere på frittspor etter andre turgåere, samt når han for en gangs skyld jogger fint ved siden av meg uten å hoppe og forsøke å ta hendene mine for å se om jeg har leker eller godis der. (riktignok ikke så lange pausene, men de er jo greie for ask sin del for å brekke opp det monotone tempoet, men ikke minst for min del for å få pusten tilbake etter å forsøke å holde følge med ham...

Ellers så har vi kommet et godt stykke på vei når det gjelder både ukjente runderingsoppgaver og ukjente spor, så nå blir det fokus på å øke liggetiden og jobbe med mindre fertsbilder i helgen. Han har fremdeles (spesielt ved nye figuranter) litt vegring mot å forlate dem etter at han har plukket bittet, men dette går bare raskere og raskere, og det viktigste (iallefall det jeg har fokusert på en stund nå) er jo at han returnerer uten at jeg trenger å kalle ham inn, og at han trekker fremover på innkomsten for å møte meg. Det at han bruker et sekund eller to hos fig etter å ha plukket bittet er jo noe som forhåpentligvis vil forsvinne med erfaring, og uansett noe vi trener på som eget moment parallelt med runderingstreninga.

Vi har også forsøkt oss på en feltprøve, som ikke gikk helt den veien det skulle. Riktignok så ble feltet over 3 timer gammelt istedenfor ca 2 slik som et prøvefelt skal være, men her så jeg at Ask gikk over på å gå spor inne i feltet, og da misset han to gjenstander som lå utenfor tråkket i feltet. Det positive i det er at jeg kunne styre ham lett så han var gjennom hele feltet, men det negative var jo at han bare fant to av 4 gjenstander innenfor tiden. Nå har vi aldri trent på så gamle felt, så det har nok litt med saken å gjøre, og på en prøve så skal de jo uansett ikke bli så gamle. Ved ferskere felt så går han litt mer på overvær og ikke spor inne i feltet, så da lokaliserer og plukker han gjenstandene fint. Nå har vi trent så mye på andre folk sine gjenstander at apporten går kjempebra, så da får vi bare trigge søket litt igjen med påvirkning av gjenstander som kastes ut i feltet rett før vi skal gå det, slik at vi trigger jakten litt mer. Ulempen er jo at farten da kan gå litt opp igjen slik at han kan løpe over gjenstander, men fordelen er at han ignorerer selve fotavtrykkene og søker fritt inne i fertssonen. Få det til skal vi uansett. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar