søndag 16. februar 2014

Andre folks fert

Jupp - det var det treninga denne lørdagen gikk ut på. Felt og spor lagt ut av andre folk, og andre folks gjenstander. Nå har vi trent så mye felt/korridorer der jeg tråkket opp alt og brukte egne gjenstander at Ask har forstått det med å holde seg innenfor feltet og søke rolig og fint, at nå var det på tide å begynne generaliseringen på felt og gjenstander fra andre folk. Mens Paul tråkket opp to korridorer på 10X30 meter så la jeg ut et langspor for ham, og etterpå la Morten og jeg ut parallellspor for hverandre som skulle taes helt på slutten av dagen.

Korridorene ble gode 2 timer gamle, og søksmessig sett så gikk de veldig bra. Litt tendenser til at han forsøkte å følge spor inne i feltet istedetfor å bare søke i fertssonen, men han gikk i et veldig bra tempo og var veldig lett å dirigere i søket, så det er nok bare generalisering på andre gjenstander og umiddelbar apport av disse som er nøkkelen til et bestått felt. Selve apporteringen gikk forsåvidt veldig greit, selv om jeg (kanskje unødvendig) måtte gi et "Hit" når han hadde plukket. Skal forsøke å huske å holde kjeft for å se om han ikke returnerer fint uten den "hjelpen" fremover, for mest sannsynlig gjør han det, men det med "hit" eller JA!" kommandoen er bare en uvane jeg har lagt meg til fra tidlig i apporteringstreninga.

Det jeg imidlertid så er at vi har trent veldig mye på gjenstander langt ute i feltet, så i begge korridorene så hadde vi problemer med de gjenstandene som lå bare 2-3 meter innenfor feltet. Jeg funderte litt på dette etterpå, og kom på at når jeg selv har tråkket opp feltene så pleier jeg å stille meg ca 2 meter utenfor når jeg sender ham inn, så de første 2 metrene har alltid vært den distansen han har fått til "transport" før han skal i søk. Ser at jeg må kutte ut det og trene inn gjenstander og søk allerede fra første centimeter, så det tar jeg med meg som et moment i den videre treningen. Ut fra tilbakemeldingene og det jeg så selg (som heldigvis sammenfalt ganske bra) så vil det ikke bli noe problem med feltet, bare vi tar oss tid til litt generalisering før en prøve, og det skal vi selvfølgelig gjøre.

Når tiden var moden for å gå sporene, så hadde de rukket å bli godt over 4 timer gamle i vind og regn, men det så ikke ut til å bry hverken Ask eller Snusken nevneverdig. Sporene gikk med alt fra 30 til 10 meters mellomrom, men ingen av hundene lot seg forstyrre eller påvirke av hverandre, noe både Morten og jeg var veldig fornøyde med. Jeg oppdaget at det strekket som gikk i sterk motvind var veldig vanskelig, mest for min del, siden sporadferden der var en helt annen enn når vi gikk i side- og med-vind. Nesen var høyere og det var mer "virring", så vi har litt å trene på her også. Med en gang vi kom over i sidevind og medvind, så var den vanlige sporadferden der, med halen opp, nesen ned og brystkassa senket et hakk ned for å få koblet firehjulstrekken inn skikkelig, mens det ble mer overværsspor når vi gikk i motvinden. Nok et moment å trene på.

Alt i alt noen veldig bra økter, både med tanke på at det kun var "nye" momenter vi trente på, med tanke på resultatene (bra felt og spor) og ikke minst det at jeg fikk nye håndfaste momenter ned i boken over ting å trene spesielt på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar