mandag 28. oktober 2013

teig og melding og spor...

Som tittelen sier - ei travel helg sånn treningsmessig.

Fredagen stoppet jeg innom parkeringsplassen i kongeparken for å gå et asfaltspor. Sporet ble ca 300 meter og en liten time gammelt. Vi vekslet mellom asfalt og brostein, og både opp og ned trapper mellom nivåene på plassen. Jeg bruker fremdeles klikker og belønner når jeg synes han går veldig konsentrert og bra i sporkjernen, og på dette sporet så ble det belønning 3 ganger. Hver gang bråsnur han når han hører klikket og får superbelønning (bitefille) som en kort og intensiv belønning, og så snart han har byttet det fra seg (mot en godbit) så hopper han tilbake på sporet, så det er tydelig at klikkerbelønningen i sporinnlæringa har gjort at han vet hva som utløser belønning - nemlig intensiv og nøyaktig sporgang. Et lite problem når vi skulle opp den første trappa var at han var så konsentrert og holdt såpass god fart at han slo hodet litt i det første trappetrinnet, men det var ike nok til å stoppe ham, så vi kjørte på videre, og etter at vi hadde kommet til der jeg hadde tenkt at vi skulle avslutte, så fulgte han sporet helt tilbake til bilen, hvor det ble ny belønning. Midt under belønningen så bråstoppet han og løftet opp ene bakfoten og nektet å tråkke ned på den. Jeg sjekket ut foten, og der satt det et lite glass-skår godt plantet i den ene tåputen hans. Jeg løftet ham opp og bar ham inn i bilen, sånn at han ikke skulle få sjangs til å tråkke det lenger inn i poten, og kjørte rett til dyrlegen for å få det fikset, og hun fikk plukket ut glassbiten og renset helt fint, selv om Ask mye heller ville hoppe opp i ansiktet på henne og kose enn å ligge på bordet og bli pirket på. En sur start på helgen, men heldigvis så var ingen skade skjedd, og så lenge vi hadde på sokk når vi var ute og renset det jevnlig, så ser alt ut til å fungere helt supert og han ser ikke ut til å merke hverken kuttet eller potesokken.

Lørdagen var det rundering/meldingstrening i Ølbergskogen som stod på tapetet. Jeg kjørte 2 økter med skjulte figuranter og melding, Første økta kjørte vi 4 slag, og rent bortsett fra at Ask ikke var blitt luftet skikkelig før trening (teite matfar som tenkte mer på at poten ikke skulle belastes unødvendig enn på det faktum at Ask hadde litt som ville ut) slik at han satte seg for å drite etter å ha plukket bitte thos Morten, så gikk resten av slagene veldig fint. På siste økta fikk vi litt kluss på et funn av Morten, som var gående figurant bak en bratt gressvoll. Her plukket han raskt bittet, men når han kom opp på gressvollen og så meg, så stoppet han der og stod og så litt på meg før han forsvant tilbake til Morten. Andre gangen slapp han bittet på vei inn, så da brøt vi den og kjørte et funn på motsatt side med en figurant inne i en bygning. Nå var det rett inn, plukket bittet og rett ut på plass til meg igjen, så med den vellykkede meldingen avsluttet vi økten for idag. Det er tydelig at det blir mye tankearbeid på en liten knott med all denne meldingstreninga, så nå blir det nok mer fokus på spor og flying en liten stund, og så lar jeg meldingsdelen synke litt inn før vi gjenopptar det om noen uker.

Etter at alle var ferdige med øktene sine for dagen, så fikk Gro Elin og jeg hver vår kjappe teigsøks-økt der vi kjørte rett i belønning. Her jobbet Ask utrolig bra, og i og med alle bygningene og bunkersene som er inni skogen, og den evig skiftende vinden, så ble det en ganske krevende jobb å lokalisere figurantene. Det som er veldig gøy å se er at han ikke gir seg når han har fått fert, da jobber han skikkelig intenst helt til han lokaliserer og får belønningen sin.

På søndagen var det på nytt spor på programmet. Det ble et vinkelspor på grusbanen hjemme, en liten time gammelt og bare 150 meter. Jeg la inn noen spissere vinkler enn 90 grader, og a så jeg at han slo over litt før selve vinkelen, så det neste vi må gjøre i slike vinkler er å legge en godbit helt i vinkelen, både for å få ham til å gå "hele vinkelen ut" og for å gi ham et lite sekunds "tenkepause" i vinkelen slik at han ikke bare løper på videre men faktisk tar seg tid til å finne retningen og konsentrere seg allerede fra første centimeter. Det går iallefall fremover med treningen, selv om hvert steg fremover bare gir mye mer detaljer å pirke på for å få et bra spor. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar