tirsdag 15. oktober 2013

Apport meg både her og der...

Etter å ha trent MYE på søksutvikling og apport hver for seg, så har vi nå kommet til det punktet der apporten sitter veldig bra, uansett gjenstander, og vi har derfor gått over fra å kjøre et godbitsøk i hagen hver morgen til å kjøre gjenstandssøk med apport (les: et gryende feltsøk).

Vi kjørte 2 korte økter igår kveld med en og en gjenstand ute (3 repetisjoner, så en liten pause, så 5 repetisjoner til) og til slutt en økt med 3 gjenstander samtidig for å se om han returnerte med en og en eller om han (som han gjorde tidligere) forsøkte å plukke med seg flere på en gang. Veldig gøy å se at han så snart han hadde funnet en gjenstand tok sats og spurtet til terrassedøra der jeg stod (skjult for ham og observerte søket gjennom vinduet) for å avlevere. En ekstra positiv "bivirkning" var at apporten var bedre og fastere når han hadde måttet søke opp gjenstanden enn når han får se at jeg kaster den, så der fikk vi et lite moment gratis i forhold til feltsøket.

Videre fremover utvider og generaliserer vi feltsøket, slik at det også er klart til å ta prøven så tidlig som mulig (greit med alt som er gjort...), og så må vi trene tilbake slipp-kommandoen på lekene slik at figurantene kan gå tilbake til å belønne med lek istedetfor godbit. Nå har jeg trent ham så høyt opp på jakt/kamp at han nekter å slippe kongen/biteskinnet, så der har vi en jobb å gjøre og en ting å være obs på. Det som er veldig greit er jo at han er så utrolig lett å belønne (godbit er helt supert, og kos og ros og det å få lov til å klatre litt på figurantene mens han får kos fungerer også veldig godt), så jeg trenger ikke å være så kritisk mtp valg av figuranter når vi kjører godbit som jeg må være når vi skal kjøre lek (siden jeg ved lek som belønning faktisk krever å bruke figuranter som gir av seg selv 100% og virkelig synes det er GØY å leke med hund)

En kortfattet status nå er at ting ser veldig bra ut, og vi ligger foran skjemaet som jeg hadde satt opp før Ask kom i hus. Vi fortsetter å terpe på spor for å få strukket konsentrasjonen, lengden og liggetiden der, fortsetter med runderingssystem/flying med skjulte figuranter og generaliserer systemet inn i alt av runderingsløyper, kjører mer meldingstrening der figurantene nå begynner å bli mer og mer skjulte slik at vi får en gradvis overgang til teig/rundering, og ikke minst vedlikeholder lydigheten så godt vi kan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar