torsdag 17. oktober 2013

Søk og melding

Denne ukens onsdagstrening viste seg å være et aldri så lite gjennombrudd i forhold til runderingstreningen. Jeg var i utgangspunktet ikke helt sikker på hvor mye Ask ville klare å få til idag ettersom han (i mitt hode) var ganske sliten etter masse lek med masse hunder, både mens jeg var på jobb og før trening. Det ble imidlertid ganske raskt veldig klart for meg at jeg ikke gir ham nok kredit, for idag var han virkelig i slaget.

Vi skulle begynne så smått å ta løsbittmeldinga ut i skogen, så jeg utstyrte Cecilie med løsbitt og pølser og bad henne om å plassere ut to figuranter og ha kontroll på midtlinja. I og med oppdagelsen min tidligere der jeg så at Ask holdt gjenstandene mye bedre og fastere under apport når han hadde måttet søke dem opp først, så var det altså tiden for å gjøre en test for å se om det også virket i runderingsløypa, så når figurantene var plassert ut og godt skjult, så tuslet vi oss inn langs midtlinja og satte igang.

Første slag ble litt rotete - Ask trakk langt tilbake for så å dra på utover og fremover langt der ute i skogen. På vei inn igjen når jeg plystret på ham, så fant han figuranten (Gry), og stupte inn og tok løsbittet veldig raskt. Etter å ha tatt det så var han veldig gira på å lokke litt lek og kos ut av henne før han ville forlate henne og komme inn og avlevere bittet, men han holdt godt fast på det hele tiden, og når jeg igjen plystret ham inn til meg så kom han settende inn i full fart og etter påvisnings-kommandoen så holdt han fast bittet helt ut til figuranten igjen. Vi kjørte 4 repetisjoner til, og nå gikk han rett ut i min skulderretning slik som når vi trener flying/rundering, og søkte seg fint frem til figurantene hver gang. Han bruker litt lenger tid enn ønskelig på å forsøke å få belønningen sin uten å returnere med bittet til meg, men i og med at dette var første gang vi "blandet øvelsene", så lager jeg ikke et problem av det. Han har jo i tillegg returnert øyeblikkelig hver gang vi har trent melding på åpen/delvis åpen plass, og han brukte også kortere og kortere til før han returnerte med bittet for hvert slag. Det viktigste for meg er at jeg ser at hjernevaskinga vi har gjort på det med å plukke bittet har resultert i at han plukker det veldig kjapt der ute, og så snart han virkelig kobler at det er samme øvelse som meldingstreninga på fotballbanen, så vil nok tiden hos fig før avlevering av bittet til meg bli kortere og kortere. (det er iallefall målet og håpet, og om det kommer noen skjær i sjøen, så er det ikke verre enn å ta akkurat de momentene ut og trene på dem seperat.)

Jeg satser på å fortsette med flying en periode til for å virkelig hjernevaske inn passeringer og styring, og samtidig kjøre denne typen meldingstrening parallelt, siden jeg ser at det å kjøre løsbitt-trening med synlige figuranter begynner å bli kjedelig for gutten, og det kan vi ikke ha noe av. Vi fortsetter å skynde oss sakte på alle områder, så håper vi bare at det kan bli en brukbar ekvipasje av oss til slutt. Det blir bare tydeligere og tydeligere det som jeg har sagt hele tiden - her er det JEG som blir "the weakest link"...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar