søndag 6. oktober 2013

Rundering i rute

Denne lørdagen var det ifølge planen meldingstrening som stod på tapetet, men etter de to siste runderingsøktene, der Ask først løp konsekvent tilbake til der han hadde hatt forrige funn og så tok spor derfra, og til vi måtte gå tilbake til synlige figuranter, så tok vi en plan B og kjørte to "runderings"-økter istedet.
Været var det vi vel i beste fall kan kalle for "godt treningsvær", med tåke, litt vind og tett yr fra morgenen, men utover dagen så letne både tåke og yr opp, og vi ble stående igjen med en stabil og fin vind. Den første økta gikk fra hytta og opp til Merstadvannet, og her kjørte vi synlige figuranter i starten og gikk gradvis over til skjulte etterhvert som jeg så at han løp ut i min skulderretning. Ask jobbet veldig bra, og jeg så at treningen min med overdrevent fremtrekk på midtlinja har gitt resultater, for selv der figurantene ikke var synlige fra midtlinja, så kom han inn i forkant av meg når jeg kallte ham inn til passering etter funn. Vi endte opp med å gå ca 250 meter med 11 funn, og når vi avsluttet så var han så fokusert utover at det første han gjorde var å løpe ut for å søke videre.

Etter lunch startet vi med økt nr 2 nesten helt nede ved parkeringsplassen og runderte opp til starten av den vanlige runderingsløypa og videre inn til myra, ca 400 meter. Her hadde vi bare skjulte figuranter, og vi fikk i tillegg inn 3 flotte tomslag, der han passerte figuranten på feil side av vinden, jobbet flott på vinden og trakk veldig bra fremover og inn til passering. Vi endte opp med 11 funn her også, og jeg var veldig fornøyd med hvordan han gikk hele økta. Rett ut i min skulderretning, nesen på hele tiden, godt fremtrekk og fine passeringer (selv om etpar av dem var noen meter foran meg på midtlinjen). På denne økta så introduserte vi også figurant pakket i jervenduk, men det så ikke ut til å ha noe å si for Ask, han lokaliserte og løp rett inn til figuranten selv om denne så ut som en stein. Veldig bra å se at han ikke synes noe slikt er skummelt, for selv om jeg var helt sikker på at det ikke ville sette ham ut (det er jo ingenting som har satt ham ut frem til nå, og han har blitt testet på MYE!), så er han jo i en alder der enkelte ting som tidligere har vært helt ok plutselig kan bli veldig skumle.

Når alle var ferdige med treninga, så fikk jeg Beate til å gå og gjemme seg i et betongrør som går under veien like ved hytta, og tok et kjapt "teigsøk". Sendte Ask oppover vekk fra veien og røret, og selv med de to runderings-øktene i beina (og hodet) så jobbet han veldig fint. Det var veldig lett å se når han slo på ferten, og selv om jeg forsøkte å bremse ham litt (fordi det kom en bil på veien), så lot han seg ikke stoppe når han var i fertssonen og gav seg ikke før han var vel inne i røret og fikk belønningen sin. Veldig fornøyd med å se ham jobbe så bra og intensivt/målrettet, men samtidig så må jeg være obs på søk i nærheten av veier etc siden han ikke akkurat kan sies å ha respekt for biler som kjører forbi. En grei ting å bli minnet på, og en veldig bra avslutning på dagen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar