mandag 20. oktober 2014

Mere spor...

Lørdag og egentlig NRH-dag, men siden helgen var booket full av husarbeid i eget og andres hus, så ble det bare litt sportrening på egenhånd. Heldigvis hadde Stig samme "problemer" sånn tidsmessig, så vi gikk sammen og fikk ei kort og effektiv trening sammen allikevel.

På fredagen så stoppet jeg i et skogholt midt i Ålgård på vei hjem fra jobb og la ut noen spor. 2 til Stig og Mira, og det som egentlig skulle være 3 korte spor til Ask. Når 17 timer var gått og lørdagsmorgenen var der, så ble de 3 korte sporene til Ask raskt omdannet til et langt et, men det er jo ikke akkurat noe jeg skal klage over. Totalt ble sporet ca 400 meter, med 2 gjenstander (bruskorker) pluss slutt (kong). Underlaget var gress/løvskog, og størstedelen av sporet gikk på et tykt underlag av tørt løv. Etter ca 20 meter, så gikk vi rett inn i ei skikkelig fertgrop med masse helt fersk rådyrskitt, så der ble vi stående og utrede litt, før han dro på videre. Jeg vet jo at det bor en liten flokk med rådyr i denne skogen, så der hadde tydeligvis et av disse brukt sporet vårt som overnattingsplass for natten. Veldig fornøyd med at han gikk videre på sporet på eget initiativ etter utsjekk av rådyrferten. Det tyder på at motivasjonen for spor er høyere enn motivasjonen for vilt, så det gjør meg jo litt tryggere på ham med tanke på dyrekryssinger o.l. i sporene.

Tempoet var behagelig, ikke alt for raskt, men med bra drag i lina allikevel, og nesen gikk på høygir, så intensiteten er det ikke noe å klage på. Begge gjenstandene ble markert og plukket fint, og etter en kjapp belønning valgte han selv å dra på videre, og rett på slutten.

Etter disse sporene dro vi opp til Flassavannet og la ut noen korte spor for hverandre, moment: Oppsøk. Selve sporene var ikke mer enn ca 20 meter før gjenstand, slik at det skulle bli kjapp belønning for å ha slått på rett spor. Vi fikk 3 oppsøk, hvert på mellom 50 og 70 meter, og selv om det ble litt kluss på det siste oppsøket (jeg trodde vi hadde gått over, men Stig og jeg hadde pekt på forskjellig busk som slutten av oppsøket, så når jeg trodde vi var ved slutten så var det fortsatt 30 meter oppsøk igjen, og 10 meter igjen før vi kom til sporutgangen. Dette siste sporet var i tillegg noe lenger, ca 30 meter til første gjenstand og så ca 100 meter før slutt. De to første oppsøkene var helt som det står i læreboka - Ask søkte konsentrert og fint, og slo veldig kontant og valgte rett retning på sporene, så det var ingen tvil når jeg meldte spor der. På det siste så gikk de siste 50 metrene i sterk motvind, og det var tydelig at det var noe vi aldri har trent på før. Med en gang vi vinklet opp og fikk vinden rett i fjeset, så ble det en del surr, med høy nese og en god del virring. Mulig at han hadde overvær av slutten, men det ble en helt annen sporatferd enn det jeg er vant med å se, så jeg var veldig usikker selv før Ask plutselig stod der og markerte på sporslutten. Dette siste sporet gav meg altså en helt konkret ting vi må trene på. Vi har tidligere vært veldig nøye på at sporene må gå i medvind for å unngå overværsløsninger, men nå som den oppgaven er tydelig forstått, så er det på tide å trene på motvindsspor også, slik at jeg kan bli tryggere på sporatferden hans i de settingene.

Etter at vi hadde lagt ut oppsøkene, så brukte jeg noen timer på kjøring av et lass med materialer og ting, så dødtiden mens sporene skulle bli noen timer gamle ble brukt effektivt. Når vi var ferdige med alle ærender og klare for å ta oppsøkene, så hadde de blitt ca 3 timer gamle (det begynte jo selvfølgelig å blåse opp samt å regne rett etter at vi hadde lagt dem ut, så de ble litt fortere eldre enn planlagt, men det gjorde jo ingenting.).

Alt i alt en veldig bra spordag, og veldig fornøyd med å ha fått gjennomført så mange økter selv om jeg egentlig ikke hadde tid til å trene. Utrolig hva man får til om man er effektiv nok, og sånn sett er jo sportrening helt supert når man har det travelt, for da har man jo masse som man kan bruke ventetiden til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar