mandag 10. februar 2014

Rundering med melding

Det var en mørk og stormfull aften... Eller - det var det ikke, men til gjengjeld så var det en våt og kald vestlandsvinterdag, der vi var en liten gjeng som trosset vær og vind for å kose oss med litt runderingstrening i Vigreskogen. Ask har nå kommet til det punktet at vi kjører full melding (med løsbitt) og skjulte figuranter, så det er ikke mye som mangler før vi kan kalle det rundering nå.

Jeg har brukt denne metoden for å lære inn meldingen, og det har fungert helt supert. Riktignok så ser jeg at forventningene til å få belønning ved funn etter å ha trent mye flying med direktebelønning fremdeles sitter godt fast, men med litt mer erfaring så vil han nok forhåpentligvis snart koble øvelsene slik at han returnerer med løsbittet kjapt og uten innkalling fra meg. Det er ingenting å si på hverken søksiver, figurantinteresse eller fart, så dette kan lett bli en veldig fin runderingshund! Vi har i tillegg har trent inn ganske mye avstandsdirigering med skulderretning og håndsignaler, samt en fin stopp-kommando, så når vi fikknoen slag der Ask ikke gikk langt nok ut før han returnerte inn mot midtlinjen (vinden stod fra midtlinja og utover, så han måtte langt ut for å få ferten av figurant), så kunne jeg stoppe ham på god avstand og signalisere "UT!" med et håndsignal, og han både stoppet, vendte om og søkte seg lenger ut (og fant figurant), så det ser ut som at all den tiden jeg har brukt på lydighet og samarbeidsøvelser mens Ask var liten virkelig har vært akkurat det en såpass selvstendig hund som han trengte (jeg trengte det også for å lære meg å jobbe med ham da...)


Siden Cecilie hadde med seg et veldig stilig (og veldig vanntett) kamera, så fikk vi noen ganske kule slow-motion-filmsnutter fra dagens økt, så istedetfor å skrive mer skal jeg bare vise til filmen... Synes den viser ganske greit hvordan Ask jobber! :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar