mandag 30. desember 2013

Ask på sitt første lavinesøk

I helgen fikk jeg et eller annet innfall av galskap eller noe, som resulterte i at Ask og jeg søndag morgen satte oss i bilen og vendte nese og snute mot snødekte fjell for å teste ut litt lavinetrening.

I og med at Ask aldri har vært med på noe slikt før og dermed stilte med helt blanke ark, så ville jeg kjøre en helt lukket grav og null påvirkning for å se hva hans spontane reaksjon ville være på fert av mennesker under snø, noe som viste seg å virke veldig lovende og "riktig". Jeg visste jo på forhånd at det å krype inn på trange mørke steder ikke var noe problem, og jeg visste også allerede fra 10 ukers alder at figurantdriften var veldig stor, så ved å bare kjøre et helt spontant søk så kunne vi ikke ødelegge noe med tanke på videre trening. Så jo at han trenger flere erfaringer på dette for å virkelig få frem en skikkelig rå grave-markering, men grunnlaget er der, og akkurat nå er jo det det viktigste, siden vi fokuserer mest på ettersøksgodkjenningen i første omgang, så skal nok både ruin og lavine komme etterhvert.

Vi fikk også bedrevet litt miljøtrening i form av scooterkjøring, og det å sitte bakpå setet på en scooter ble tatt med like stoisk ro som det å kjøre bil for første gang, så her er det tydelig at jeg har mye å takke mine kjære oppdrettere for når det gjelder masse grunntrening allerede fra fødselen.



Når det gjelder ettersøkstreninga, så begynner løsbittmeldingen snart å sitte slik jeg vil ha den. Runderingssystemet er så befestet at han løper rett ut i min skulderretning og plukker bittet hos figuranten umiddelbart, så det vi må jobbe mer med er å få ham til å returnere med bittet med en gang istedetfor å forsøke å få figuranten i lek først (med bittet i munnen). Når han returnerer så er det med stor fart, og han holder fint på bittet helt til han er tilbake hos figuranten på påvisning, så så snart vi får til den siste lille biten så kan vi forsiktig introdusere meldingen til runderingstreningen, og da begynner ting virkelig å bli gøy.

På spor og felt så går ting stadig fremover. Vi fokuserer en del på felt nå for å få inn gjenstandsinteressen som vi senere skal ta med oss ut i sporene, og han har begynt å jobbe veldig bra innenfor feltet nå. Litt høy fart, spesielt i starten, men han går over i et fint og konsentrert søk etter kort tid, og holder på lenge. Jeg kan til en viss grad styre ham i feltet bare ved å bevege meg langs kantene, så litt mer trening på dette og ting bør være på stell.

Vi har også begynt å gå noen skogsspor, og disse tar han veldig bra. Godt drag i lina, høy fart og nøyaktighet, så det lover også godt. Det jeg ser (som er det samme som jeg så med Odin) er at når vi kommer til asfalt etter å ha gått i skog/på mykt underlag, så stopper han opp og leter i veikantene etter sporet, istedenfor å følge det rett ut på asfalten, så det er tydelig at vi må trene mer spor på hardt underlag for å slippe surr og rot på kryssingene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar