torsdag 3. juli 2014

onsdagsrundering i Vigreskogen

Det var hverken en mørk eller stormfull aften, men til gjengjeld var det en kveld preget av en trykkende varme, noe som gjorde at jeg avsluttet runderingsøkten litt tidligere enn først planlagt, for å unngå å ende opp på en nedtur.

Ask jobbet veldig bra. Fokusert, konsentrert og med veldig fine meldinger, selv om dette var nye figuranter.
Vi startet med 4 funn. På første slag så sendte jeg litt for langt frremme slik at han ikke fant figuranten, men det ble et fint tomslag med god fremdrift. Sendte ham på nytt, og denne gangen på skrå bakover, og da fikk vi funn. Videre ble det funn av Ola, sittende helt nede på bakken (les: i det som før ville vært ypperlig klarte-høyde etter å ha tatt bittet), men her gikk meldingen også veldig bra. Neste funn var på gående figurant, igjen null problem. Etter de 4 funnene kjørte jeg 2 tomslag, bare for å få inn litt passeringer (problemet har vært at han trekker veldig langt frem, og passerer på noen meters avstand fra meg). Idet Ask kom inn mot midtlinjen foran meg, så jobbet jeg ham intil meg slik at jeg fikk sendt ham der og dit jeg ville, og det gikk veldig bra. Etter to slag så avsluttet vi med figurant i tre. Her klartret Ask også opp i treet og tok bittet, så avstandsmelding ser ikke ut til å bli et problem for ham. Returnerte raskt og fint og fikk påvise. Vi avsluttet der, etter ca 300 meter, selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt å fortsette etpar hundre meter til, men når jeg så hvordan han peste, kombinert med vissheten om at det ikke var vann i bekken så jeg kunne ikke gi ham en pause for å kjøle seg ned, så valgte jeg å stoppe heller enn å kjøre på og ødelegge noe. Vi kjørte belønning med pølsebiter denne gangen, og jeg tror nok at saltinnholdet i dem (kontra agder forsenter-pølsene) gjør at han blir ekstra tørst, så note to self - hamstre mer blodpølse til de treningene, og lær opp alle figuranter til å leke skikkelig med Ask slik at vi kan kutte ned på godbitene.

Etter treningen gikk Henning og jeg en liten luftetur med Ask i lilleskogen, og når han da fikk en kong, så var han superleken, så det var tydelig at han hadde behov for å få ut litt kamplek fra systemet etter bare godbitbelønning. Jeg ser jo nå tydelig at han trenger figuranter som spiller litt kostbare heller enn å tilby lek, for er det noe som trigger ham skikkelig, så er det å få kampe om leken, og ikke "kom og vær så snill å lek med meg"-tendensene som han helt tydelig ikke synes er noe særlig. Mental gul lapp: Lær opp alle figurantene i leken, og velg belønning ut fra figurantene på hver økt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar