tirsdag 1. juli 2014

Forrykende feltsøk...

Etter ei heller begredelig feltsøks-økt forrige onsdag der Ask var mer opptatt av å løpe bajas inne i feltet og spise sauedritt, så ble det raskt lagt en ny plan for å få dette til å sitte skikkelig. Vi gikk kjapt etpar hakk tilbake og allerede første økt så gav det gode resultater. Nå har vi kommet oss dithen at vi tråkker opp feltene helt uten gjenstander og lar dem ligge i noen timer, før jeg tar med Ask og lar ham få se at personen som tråkket opp feltet går opp langs siden og kaster gjenstandene inn i det. De første av disse øktene var på lørdag, hvor vi hadde 3 felt. Ask fikk se at det ble kastet 2 gjenstander inn i hvert felt og så startet vi med det siste han fikk påvirkning i og jobbet oss gjennom alle tre fortløpende. De positive tingene er at Ask jobber superintenst og holder seg innenfor feltets avgrensning i alle feltene (korridorene). Han jobber med veldig høy fart i starten, og det var ikke før felt nummer 3 at farten gikk ned til det jeg vil si er et fint arbeidstempo. Imidlertid så er nesa veldig på selv om farten er stor, for han tversnudde og lokaliserte og plukket gjenstandene når han fikk ferten av dem selv i felt nummer en, der han hadde høyest fart. For de utenforstående (dvs alle de andre på treninga) så kunne nok dette se VELDIG bra ut, og kommentaren om at "det er jo ikke noe problem å ta feltprøven med han der!" kom jo ganske kjapt, men jeg måtte si som sant er - det ser kanskje bra nok ut, men uten påvirkningene så hadde det nok vært noe ganske annet, så vi fortsetter med påvirkninger en stund til får å få ham totalt hjernevasket på den søksformen. Idag tidlig så la jeg selv ut et felt før vi gikk tur, og når vi kom tilbake en liten time etterpå så fikk han se at jeg kastet gjenstandene inn i feltet. Etterpå tok jeg ham med meg et godt stykke unna og lekte masse kamplek med kong (les: jobbet med å strekke runderinga), og etter et kvarter gikk vi tilbake til feltet. Jeg var da veldig fornøyd med å se at minnebildet satt og han søkte som om han akkurat hadde fått påvirkningen selv om jeg hadde gjort mye for å "viske ut" litt av det minnebildet i form av heftige drakamper. 5 gjenstander på 8X30 meter i knehøyt gress på 7 minutter må sies å være noe jeg kan være fornøyd med, så nå går vi videre til neste steg i "prosjekt felt" - andre personer som legger ut feltene, og så strekke tiden han må vente etter påvirkning bittelitt om gangen. :-)

Andre økta på lørdagen var en ukjent runderingsoppgave på ca 300 meter og 2 funn. Her ble det (på grunn av vinden/trekken) litt vel selvstendig til tider, men det som var veldig bra med den økta (bortsett fra søksiveren) var fine meldinger, uten sosialt mas etter bittplukkingen selv på gående figurant, og det er jo noe vi har lagt ned ganske mye tid på å få bukt med, så gleden er stor over å se at konsekvent og målrettet trening fungerer like bra på dette momentet som på alle andre. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar