tirsdag 6. mai 2014

Etnesamling

Onsdag var det avreise til Etne, hvor jeg skulle være instruktørelev på et nybegynner/B-lag sammen med en av mine guruer, Erik Gunnerud. Var veldig glad for å få ham som instruktør, for han har ved tidligere anledninger gitt meg flere a-ha opplevelser og MYE lærdom, men samtidig var det også litt skummelt å bli vurdert som elev av ham av samme grunn.
Vel framme, litt vel tidlig, ble det god tid til en god luftetur med Ask før samlingsstart, samt få gjort meg opp noen tanker om hva vi ville fokusere på av egentrening under samlinga, og siden vi har drevet en del melding og runderingstrening i det siste, så ble det spor som ble hovedfokus for Ask og meg.

Vi startet samlingen med et lagmøte, og siden vi var et rimelig stort lag, så delte vi oss i to grupper. Erik tok seg av halshundene og jeg tok bringkobbelhundene. Første treningsdag så ble det spor på gruppen min, og alle hundene viste veldig bra nivå. Allerede denne dagen fikk flere av førerne noen positive aha-opplevelser i forhold til nivået på hundene sine, og dette viste godt igjen på motivasjonen videre på samlinga. Ask fikk seg noen flotte helt ukjente spor på hardt og varierende underlag som han løste veldig bra, og selv de gangene han gikk av så var han så lett å lese at jeg enkelt kunne stoppe opp i sportapene og la ham utrede helt til han fant igjen sporet og dro på videre. Det som er veldig gøy å se er at han jobber sinnsykt intenst med nesen i bakken hele tiden når han utreder sportapet, og så blir han ekstremt intens når han finner det igjen. Ut fra det jeg så der så blir det mye mer ukjente (og utfordrende) spor videre fremover nå.

Fredagen ble en trist dag, siden jeg da reiste i begravelse til en god venn og hundefører som desverre fikk kreft og døde i alt for ung alder. Det var en gripende, sterk og verdig seremoni for en ekte redningsmann og medmenneske som både jeg og alle andre som kjente ham virkelig så opp til. Når seremonien var over så ble det utkalling til leteaksjon, og siden jeg hadde bilen full av hundeførere så måtte vi pakke og reise. Jeg var veldig i tvil på om vi burde reise avgårde, men med klar beskjed fra konen hans om at "han hadde ikke likt det om dere ikke reiste på aksjon!" så døyvet det den dårlige samvittigheten nok til at vi valgte å sette kursen tilbake.

Vel tilbake på samlinga så ble det først en liten "debrief" for etpar av oss for å få snakket ut om det vi hadde vært med på, før vi måtte tilbake til virkeligheten og jeg måtte ta et lagmøte og en gjennomgang med Vidar Grøndalen som hadde steppet inn som instruktør for gjengen min mens jeg var borte. Lagmøtet gled etterhvert over i et mer uformelt hyggelig lag med mange gode diskusjoner utover kvelden som gav meg mye lærdom og motivasjon både for trening og instruktørutdannelsen, og jeg fikk bekreftet for meg selv nok en gang at det å ta denne instruktørutdannelsen var rett vei å gå for meg i organisasjonen.

Lørdag ble det både rundering og grusspor på gjengen. Ask er fremdeles litt for sosial etter å ha plukket meldingen, så jeg kommer til å kjøre noen grep der ved å ta meldingen ut på en åpen plass og kjøre mer ren meldingstrening med løsbitt en periode for å se om vi kan plukke av ham den hoppingen og få ham til å returnere til meg uten innkalling eller rot før vi tar det tilbake ut i skogen. Jeg har sett at både løsbitt og fastbitt sitter bra på alle mulige typer figuranter og gjenstander, så da er det ikke noen vits i å fortsette på det før vi får plukket bort unotene.
Grusspor og et litt eldre ukjent spor gikk veldig bra, så vi må begynne å tøye strikken enda lenger både på liggetid og alder her.

Gjengen min viste seg allerede fra dag en å være en veldig fin gjeng med motiverte mennesker, og jeg var imponert over stå-på-viljen selv når vi så ting der det buttet litt imot. Vi fikk løst noen "misforståelser" mellom hunder og førere og ut fra det jeg så, så stolte samtlige deltakere litt mer på hunden sin (og seg selv) ved samlingens slutt enn i starten. De tilbakemeldingene jeg fikk var også veldig kjekke å få når det gjaldt det å skape og å øke motivasjonen for videre trening. Det er jo ikke sånn at man kommer på ei samling for å få løst alle problemer i treningen, men snarere for å få nye øyne som ser, og påfølgende nye tips og innfallsvinkler for hvordan man selv skal legge opp treningen for å løse disse problemene, og det at jeg klarte å motivere deltakerne slik at de virkelig VIL trene videre, enten de bruker mine innspill eller andre synes jeg er veldig gøy.

Søndagen ble det mere spor på de fleste, og meldingstrening på andre. Vi startet med en liten gjennomgang av B-uka-momenter, og alle sammen gikk parallellspor med 5 meter mellom hver hund, noe som alle hundene taklet veldig bra. Etterpå ble det mer meldingstrening og mer spormomenter for alle. Ask og Flint fikk et flettespor for å se hvordan de taklet de utfordringene, og det gikk uten problem, og som jeg forklarte gjengen min i forkant, så førte denne øvelsen heller bare til økt intensitet i sporet.

Som en oppsummering - Samlingen, laget og treningsterrengene var veldig bra. Ut fra tilbakemeldingene så virker det som at deltakerne også var veldig fornøyde, og det eneste jeg ikke likte selv var at samlingen ikke var lenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar