fredag 25. april 2014

ting faller på plass.

Det har vært lite blogging og heller mer tid på trening i det siste. Vi jobber med å finne den fine mellomtingen mellom høy fart (og lite nese) og lav fart og finsøk i feltet, samt ukjente spor med krysninger og underlagsskifter. Vi har slitt litt med tygging på løsbittet ved levering, og mye hopping på figurantene etter at Ask har tatt løsbittet, før han kommer inn med melding, så det er også momenter vi har forsøkt å terpe en del på. Jeg har forsøkt å trene på dette uten å ta momentene ut av selve meldingsøvelsen, siden vi ikke har de samme problemene når vi driver momenttrening på åpne plasser. Det er rimelig tydelig at det har en del med forventningene å gjøre, for ved åpne meldinger holder han fint, mens når søket er med, så blir han løsere i bittet. Løsningen her ble rett å slett å begynne med fastbittet, og det gav veldig bra resultater. Ingen tygging, og i begynnelsen var det null hopping på figurantene også. Etterhvert som han ble sikrere på det å ta fastbittet, så ble det litt hopping igjen, men det ser ut til at vi har løst det ved å variere mellom fastbitt, løsbitt og rett-i-belønning slik at han aldri vet hva som kommer til å skje ute hos figurant. Dette ser veldig bra ut, og bortsett fra to bittsnapp (avstandsmelding på en gjenstand som han så at jeg la ut) så har det fungert veldig bra. De to bittsnappene/avstandsmeldingene var på forsøk 4 og 5 ved melding på gjenstand, og har ikke skjedd igjen, hverken med tomslag, figurant eller gjenstand, så jeg legger ikke så mye i det nå, men har det i bakhodet om det skulle skje igjen senere. Ask er jo ekstremt retriever i det at han elsker å gå rundt og bære på ting, så jeg må være veldig obs på det om han skulle finne på å plukke bittet uten at det er funn, men nå har jeg testet både gjenstander, figuranter (stående, gående, sittende og liggende) og flere tomslag uten at det har vært problem, så jeg skal ikke ta det problemet på forskudd (bare lage en plan for hva jeg skal gjøre HVIS det blir et problem).

Så - alt i alt så har vi kommet en god del lenger enn jeg hadde trodd når jeg la opp treningsplanen når Ask var 8 uker gammel. Det som er ekstra gøy med det er at nå blir det bare generalisering, generalisering, generalisering for alle penga fremover!

2 kommentarer:

  1. Tror jeg ville ha minimert (les: tatt bort) fastbittmelding på gjenstand... Opplever ofte at det er etter dette er startet/trent endel på, at feilmeldinger starter.
    Ser du nå at han kan melde på gjenstander, trenger du ikke teste det "hele tiden", det kan være å be om "trøbbel". Bruk ev løsbitt men aller helst figuranter når du runderer, så kan du sjekke om det funker - EN gang (hvis du klarer...) hvert halvår :-P

    SvarSlett
  2. Helt enig Tone, og akkurat det jeg også har planlagt. Nå har jeg sett at han kan melde på gjenstander med fastbitt, så da vil jeg ikke "teste" ut det noe mer, men det blir heller løsbitt på de meldingene fremover. På figurantene blir det veksling mellom fastbitt, løsbitt og direkte belønning. :)

    SvarSlett