mandag 3. mars 2014

sporhelg

 Lørdagstreninga idag ble brukt til å ta en pause fra meldingsterping til fordel for sportrening. Jeg meldte meg på runderingslaget siden de bare var to som skulle rundere, og det ville ha blitt et logistikkmessig mareritt for dem å løpe figurant på begge sider av midtlinja når de skulle kjøre funn-funn. Allikevel - når lørdagsmorgenen kom, så kom det inn avmeldinger så vi ble kun to stykker uansett. Heldigvis så er Silja på et slikt nivå i runderingen at vi kunne kjøre et opplegg med en del blindslag og noen funn uten at jeg måtte løpe meg ihel, så vi klarte oss veldig greit allikevel.
Før vi startet runderingen til Gry og Silja, så la Gry ut et spor til meg og Ask som skulle få bli noen timer gammelt, og jeg la et spor til Silja. Sporet til Ask fikk ligge til det ble litt over 3 timer gammelt. Det var 700 meter, med 3 gjenstander pluss slutt, og forholdene var en god del vind, men ellers flott vårvær. Det var også 2 kryssinger av en tursti der det gikk ganske mange folk og hunder fra sporet ble lagt ut til vi gikk det. 

Vi fikk en noe nølende start ("hæ... dette lukter jo ikke far!?!") men etterhvert så gikk det veldig bra. Det ble litt sekundærgåing og bittelitt virring enkelte steder, men alt i alt så gikk det veldig bra. Han er relativt lett å lese i sporet selv om han av og til kann narre meg litt når han er litt "over-cocky" og mener at han har full kontroll. Heldigvis så merker han selv veldig raskt om han har gått av sporet og søker seg fint tilbake selv, så alt jeg trenger å gjøre er å gi ham line og la ham jobbe når jeg ser at han begynner å virre og lete etter sporet.

Gjenstandene i sporet var litt både-og. De to første plukket han helt fint (ble bråstopp ved hver gjenstand og plukket raskt, og byttet villig med godbit), mens den siste løp han rett over og fortsatte mot slutten. Helt på slutten ble det litt sekundærgåing slik at han fikk overvær av sluttgjenstanden noen meter fra, men det momentet som var viktigst akkurat i denne omgang var generaliseringen på spor etter andre mennesker, så sånn sett så er jeg veldig fornøyd.

Etter en liten pause var det tid for et nytt spor, dette ble bare en liten time gammelt, men var til gjengjeld på stein og grus. Her var det lagt ut noen små "depoter" av godbiter underveis istedetfor gjenstander, slik at han ikke skulle gå på syn av gjenstand. Dette sporet gikk også veldig greit, og det er tydelig å se at han jobber veldig intenst (og blir veldig sliten av det i forhold til bare å løpe i runderingstreningen).
Alt i alt en veldig bra treningsdag, og en ny motivasjons-boost når det gjelder sportrening. :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar