tirsdag 25. november 2014

Ruinhelg i Etne

Lørdag startet med "dømming" av en feltprøve-prøve på høgjæren, og så fikk vi et spor som takk for hjelpen før avreise til Etne og ruintrening. Sporet var rett i underkant av 1 km, og ca 2-3-timer gammelt. 3 gjenstander pluss en pipeball som slutt. Vi tok et lite oppsøk, og Ask slo veldig fint på sporet, valgte rett vei med en gang og bare dro på. Gikk superbra og veldig nøyaktig. Høy intensitet og veldig lett å lese. Etter å ha gått over et steingjerde så gikk vi over en vinkel, men jeg stoppet med en gang jeg så adferdsendringen og lot Ask selv jobbe seg tilbake til sporet. Når han kom inn på sporet igjen var han så gira at han bare såvidt markerte på siste gjenstand og dro på videre (de to første plukket han fint). Litt problemer der Stig hadde klatret over et piggtrådgjerde, men vi fant et hull i gjerdet som Ask kom seg gjennom, og måtte bare ha en liten stopp-kommando mens jeg klatret over, så bar det på videre. Glemte å ta tiden, men vi løp spor hele tiden, så det var godt innenfor tidskravet, og en veldig fornøyd matfar kunne sette seg i bilen med en passe rolig hund for så å kjøre til Etne.

På vei til Etne så ble det en liten stopp langs veien for å trene litt melding på gjenstand, siden vi har fått noen apporter av gjenstander som han egentlig skulle ha meldt på i det siste. Jeg la ut 4 gjenstander av forskjellig størrelse med løsbitt oppå, og fikk 4 fine meldinger, gjentok det samme en gang til med samme resultat, og siste forsøk var uten løsbittene og vi fikk da 4 supre fastbitt-meldinger. Gutten har tydelig forstått hva det går i, så det er (som med alt annet) bare 3 ting som gjelder fremover: Generalisering, Generalisering og Generalisering!
Etter ankomst hos Eric og Nina ble det en liten luftetur før middag, og så ble det for Ask sin del en tidlig kveld for å være klar for en tidlig start med krevende søk på søndagen.

Søndag morgen startet på Ølen Betong klokken 9. Vi gikk en runde for å sjekke området og tråkke terrenget, og så startet vi med ukjente oppgaver. Ask fikk 4 supre økter, som startet med VELDIG raske grovsøk med kjappe funn og fine meldinger. Han jobber veldig selvstendig og lar seg ikke sette ut av noen underlag eller utfordringer, så det er jeg som har den største utfordringen med tanke på dekking av terreng/områder når han drar avgårde på egenhånd i starten. Jeg løser dette ved å bare stoppe opp og bli stående og la ham ta et første grovsveip over hele området selv, og om han gjør funn på dem så er det jo supert. Gjør han ikke funn på de kjappe søkene (det gjorde han hver gang, så det fikk vi ikke testet før vi begynte å søke i et tomt område for å strekke lengden på søkene) så starter vi med litt mer finsøk i mindre områder om gangen. En ting som er veldig bra da er at han responderer likt på mine bevegelser i denne typen søk som i ettersøk, så jeg kunne styre ham veldig greit ved å bevege skuldrene mine og vende meg i den retningen jeg ville at han skulle søke. Vi fikk søk både utendørs og inne i rub-hall og containere, med både tilgjengelige og (det som egentlig skulle ha vært) utilgjengelige figuranter. På det ene søket så klatrert han opp i en palle-reol med armeringsjern og startet halsingen på Eric (som lå oppå en stabel med armeringsjern) mens han var på vei opp, med forlabbene oppå pallen og bakbeina hengende i luften. halsingen fortsatte oppå pallen (og oppå Eric) helt til jeg kom frem, så jeg kan ikke annet enn å være VELDIG fornøyd med innsatsen.

Etter lunch reiste vi inn til Etne for å søke inne i et lager/kontorbygg. Alt var ukjente oppgaver. Byggsøket bød på en del utfordringer, spesielt lagerbygget med masse storsekker med gjødsel som figurantene satt oppå/bak, og veldig lite bevegelse i luften. En del av kontorene var helt mørke, så vi fikk også testet mørkesøk i bygg, og selv om Ask var nokså sliten mentalt etter alle søkene, så fikk vi fine løsninger og fine meldinger også her. På det siste funnet klatret han opp på gjødselsekkene og lokaliserte figuranten, men la sattes eg ned og brukte litt tid på å gå i melding (måtte trekke pusten litt ifølge figuranten), men etter en liten stund så satte han igang meldingen og dermed valgte vi å avslutte der og vende nesene hjemover igjen. fremfor å pushe enda mer når han var såpass sliten.

Alt i alt ei veldig fin treningshelg som frister veldig til gjentakelse, og jeg fikk flere ganger bekreftet at vi ligger godt an i forhold til A-ruin til neste år, forutsatt at vi kommer i mål med ettersøksgodkjenningen først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar