tirsdag 5. august 2014

Sportrening

Denne lørdagen møtte jeg Bjørn Erik på Skurve hvor vi la ut grusspor for hverandre, før vi kjørte til de sporene som vi hadde lagt ut for hverandre kvelden i forveien. Disse var ca 500 meter lange og rett over 15 timer gamle parallellspor der vi hadde krysset hverandres spor 3 ganger. Sporene ble lagt ut i lett regn, fortsatte å regne i etpar timer etterpå. Etter start (uten oppsøk, siden det var veldig overtråkket i området, både av turgåere og dyr, så hadde vi en gjenstand (stein med sløyfe rundt) rett før kryssingen. Ask markerte fint på denne og fikk belønning. Kryssingen gikk veldig fint selv om Bjørn Erik og Nico lå like foran oss og nådde kryssingen først, så slo Ask ikke over på det ferske sporet til Bjørn Erik (som også hadde lagt ut det vi gikk...) Etter kryssingen fikk vi en fin markering og apport av gjenstand nummer to, videre til neste kryssing, gikk rett over denne også, men etterpå ble det litt rot før vi gikk rett på slutten, pga to sauer som lå midt i sporet og hoppet opp og løp avgårde når vi kom.

Hele sporet til både Ask og nico var grundig overtråkket av en saueflokk, 5 hester og en gruppe med halvvoksne kalver, i tillegg til kryssingene av turstiene der det hadde gått både turgåere og hunder. Ask jobbet superkonsentrert og veldig intenst, samtidig som farten var rolig og fin. Det var lett å se når han sjekket ut kryssinger og når han var på spor, så jeg kunne bare stoppe opp og la ham sjekke ut og så følge på når han var tilbake på sporet. Kjempefornøyd med arbeidet hans, og faktisk også litt fornøyd med at jeg hadde is nok i magen til å la ham løse dette helt selv.

Etterpå var det avgårde til skurve igjen for å gå asfaltsporene, som da var blitt ca 3,5/4 timer gamle. Disse var ca 250 meter lange, og hadde ligget i sterk vind og solsteik, men det viste seg å ikke være noe problem. I tillegg så var det landsskytterstevne denne uken, og det var stappfullt på skytebanen som lå kloss opptil grusplassen der sporene gikk, og i tillegg var det opprettet 3 ekstra provisoriske baner, så når vi gikk sporene så var det nesten kontinuerlig maskingevær-ild hele tiden. Ingen av hundene enset skuddene i det hele tatt, men jobbet veldig konsentrert og fint.



Vi avsluttet med litt miljøtrening/meldingstrening inne på utelageret til AS Betong, der Ask fikk 2 utilgjengelige og skjulte figuranter. Her kom halsen veldig greit og raskt. han jobbet en stund med å finne figurantene, siden de så veldig godt skjult, og vinden gikk litt på kryss og tvers mellom betongelementene og reolene, men gav seg ikke før han var sikker på at han hadde lokalisert dem (selv om han ikke så dem) og halset jevnt og fint til jeg kom ut. Dette lover veldig bra frem mot B-ruin på ResQ til høsten, og det er tydelig at det å lære inn dobbel meldingsform går veldig lett, for det å lære inn hals i den settingen, uten at han er uniformert, har ikke gjort noenting med bringkobbelmeldingen når vi runderer eller søker teig. Han er helt tydelig mer enn godt nok hjernevasket på bringkobbelmeldingen når de arbeidstegnene er på, og nå har han også en meldingsform som han kan bruke fint de gangene han ikke har andre arbeidstegn. Jeg har jo fått spørsmål om hvorfor jeg ikke velger samme meldingsform på både ettersøk og ruin, og flere mener at det vil være unødvendig komplisert for hunden, men jeg har valgt å gjøre dette av samme grunn som at jeg gjorde det samme med Odin, nemlig fordi jeg vil ha en helt annen meldingsform når han skal melde på fert av figuranter han ikke klarer å komme helt innpå, for å unngå avstandsmeldinger på ettersøks-delen. Det jeg så med Odin er akkurat det samme som jeg nå ser med Ask - Det er helt uproblematisk å ha forskjellige meldingsformer i forskjellige settinger, iallefall så lenge arbeidstegnene er klare og tydelige. I tillegg er det jo fullt mulig for en bringkobbelhund å slå over i hals under ettersøk, for eksempel ved utilgjengelige figuranter, så det å ha en hund som mestrer begge meldingsformer er jo en ekstra sikkerhet dersom f.eks bringkobbelet vrir seg/løser ut. Jeg liker jo personlig bringkobbelmelding best selv, så hovedfokuset blir jo på den, men halsen er en helt grei backup, selv om jeg ikke ønsker å ha den i ettersøket.

2 kommentarer:

  1. Flinke Ask!
    Jeg trodde alle brukte hals i ruinsøket jeg da, ivertfall de som går for A godkjenning/bli brukt i reelle ruinsøk. Trodde ikke man hadde lov å ha på dem halsbånd og trekant som de kan hekte seg fast i...

    SvarSlett
  2. Ifølge programmet så er begge meldingsformer lov. :-) Det har i flere år vært snakk om at "nå skal bare hals være tillatt", men det er enda ikke endret i programmet (men det kommer nok med tiden...). En av hovedårsaken til at de ønsker kun hals er jo at hundene ikke skal løpe for mye frem og tilbake i søksområdet sånn i tilfelle de skader seg på noe.

    SvarSlett